Sorter

Mødedato

Regningsbetaling

Resumé

Der er potentiale for at styrke konkurrencen om danskernes automatiske regningsbetalinger. Det konkluderer Konkurrencerådet i sin analyse "Regningsbetaling - automatiske løsninger til betaling af regninger". Analysen indeholder flere indsatsområder og anbefalinger, der kan styrke konkurrencen.

Mødedato

Danske virksomheders salg via digitale platforme

Resumé

Incentive har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført en undersøgelse af danskevirksomheders oplevelser med at sælge varer og servicer via digitale platforme. Undersøgelsen fokuserer på,hvordan virksomhederne benytter platformene, og hvilke fordele og ulemper de oplever ved at benytteplatformene som salgskanal. Digitale platforme er såkaldte tosidede markeder, som bringer kunder og virksomheder tættere sammen.Værdien for virksomhederne af at være på digitale platforme er afhængig af, hvor mange potentielle kunderder benytter platformen, ligesom værdien for forbrugerne afhænger af, hvor mange virksomheder der benytterplatformen. Platformene gør det nemmere for virksomhederne at nå ud til et bredere kundesegment, samtidigtmed at de sænker forbrugernes søgeomkostninger ved at gøre det nemmere at finde relevante produkter. Medmange udbydere samlet et sted kan platformene være med til at skærpe konkurrencen mellemvirksomhederne. Omvendt kan netværkseffekter og skalafordele også føre til, at de enkelte platforme opnårstor markedsmagt, hvilket bl.a. kan give udfordringer for de virksomheder, der benytter platformene somsalgskanal.Undersøgelsen bygger på 293 telefoninterviews med virksomheder, der benytter digitale platforme til at sælgederes produkter.

Mødedato

Konkurrencen på realkreditmarkedet III

Resumé

Generelt har realkreditinstitutterne ikke justeret deres bidragssatser og gebyrer det seneste års tid. Og realkreditinstitutternes kunder er fortsat loyale og skifter sjældent institut. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør redegørelsen "Realkredit- og prioritetslån. Priser og markedsudvikling". Redegørelsen er udarbejdet i regi af Erhvervsministeriet.

Mødedato

Digital Disruption in Banking and its Impacton Competition

Resumé

The report, by Professor Xavier Vives (IESE Business School) surveys technological disruption in banking, examining its impact on competition and its potential to increase efficiency and customer welfare. It analyzes the possible strategies of the players involved—incumbents and FinTech and BigTech firms—and the role of regulation. The industry is facing radical transformation and restructuring, as well as a move toward a customer-centric platform-based model. Competition will increase as new players enter the industry, but the long-term impact is more open. Regulation will decisively influence to what extent BigTech will enter the industry and who the dominant players will be. The challenge for regulators will be to keep a level playing field that strikes the right balance between fostering innovation and preserving financial stability. Consumer protection concerns rise to the forefront. This is a revised version of the paper prepared for an OECD Competition Committee roundtable held on 5 June 2019.

Myndighed
OECD
Regel
Rapport
Udfald
Rapport
Mødedato

Merger Control in Dynamic Markets

Resumé

The competition dynamics observed in rapidly-evolving sectors, such as high-technology, consumer services and online retail, is challenging the role of competition authorities in merger control, where enforcement decisions depend on an effects-based analysis of the likely future effects of the merger. As these sectors are typically characterised by high entry and exit rates, as well as innovation that continuously disrupts existing business models, it is increasingly harder for authorities to predict how markets will evolve in order to support merger decisions. This is made worse by the fact that many of the merger tools currently available tend to focus on the recent-past or current state of the market, instead of forwardly looking at how the market might evolve post-merger. This paper discusses the role of merger control in dynamic markets and identifies the main practical proposals that have been made to adapt the different stages of the review process to take into account market dynamics over time: (1) the competitive assessment of the merger, (2) the analysis of efficiency effects and (3) the design of remedies.

Myndighed
OECD
Regel
Fusion
Udfald
Rapport
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2020

Resumé

I folderen Konkurrence- og Forbugerstyrelsen 2020 giver KFST et kort indblik i arbejdet i 2019. Det omfatter bl.a. korte resumer af udvalgte afgørelser, vejledninger og bidraget til lovarbejdet. Både på konkurrenceområdet samt nogle af de andre resortområder KFST varetager.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Rapport
Udfald
Rapport
Mødedato

Velfungerende marked for de fleste offentlige indkøb

Resumé

Rapporten ”Status for offentlig konkurrence”, som Konkurrence- og For-brugerstyrelsen står bag, viser, at flere offentlige indkøbere bruger fleksible og innovationsfremmende udbudsformer. Rapporten viser en stigning fra 11 pct. i 2015 til 20 procent i 2018. De fleksible udbudsformer styrker kvaliteten i udbuddene gennem udvidede muligheder for dialog mellem ordre- og tilbudsgivere og øger konkurrencen om offentlige indkøb ved at lette adgangen for små- og mellemstore virksomheder. Det giver en mere effektiv udnyttelse af de offentlige midler. Status for offentlig konkurrence 2019 viser også, at konkurrenceudsættelsen af offentlige opgaver har ligget stabilt på ca. 26 pct. siden udbudslovens vedtagelse. Desuden er andelen af offentlige udbud, der kun modtager meget få tilbud, faldet. Og små virksomheder med under 50 ansatte vandt i 2018 knap 46 procent af alle danske EU-udbud, hvilket er en lille stigning siden året før. Det offentlige indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for cirka 370 milliarder kroner. Udbudsloven sætter rammen for en stor del af de offentlige indkøb. Udbudsloven er ved at blive evalueret, og evalueringen ventes at være afsluttet i foråret 2020.

Mødedato

Konkurrencerådet analyserer konkurrencen på pensionsmarkedet

Resumé

Konkurrencerådet gennemførte i 2019 en analyse af markedet for ikke-lovpligge pensioner. Dette består af pensioner, som er knyet til et ansæelsesforhold samt individuelle, frivillige pensioner. Pensionsformuen for de to typerpensioner udgør 2.900 milliarder kroner. Heraf er cirka halvdelen udskudte skattebetalinger. Analysen viser, at konkurrencen blandt pensionsselskaberne kan være bedre, og at der kan være storegevinster at hente. Hvis prisen for at administrere og forvalte pensionsformuen falder fra 0,9 procent l 0,8 procent, så stiger opsparernes formue med 2,5 milliarder kroner årligt, som forrentes. Heraf vil cirkahalvdelen være indtægter l staten i form af udskudte skaeindtægter. Analysen peger på en række konkrete områder, hvor konkurrencen er udfordret og giver konkret 22 anbefalinger. I 2008 analyserede Konkurrencestyrelsen markedet for administration af pensioner, og dengang blev det konkluderet, at konkurrencen på det marked ikke var effektiv.

Mødedato

Competition Concerns in Labour Markets

Resumé

A recent fall in the labour share of income in some countries has stirred a debate on monopsony and the market power of employers to reduce workers’ wages or working conditions below competitive levels. The debate focused attention on the role that competition agencies may have to help ensure efficient labour input markets. This paper sets out the economic drivers and effects of employer monopsony power in labour markets. It analyses when the exercise of monopsony power by employers may infringe competition law and identifies the cases where competition enforcement can effectively address monopsony power in such markets. The paper also looks at how monopsony power is exercised in digital markets, examining how the intermediation power of some big platforms may negatively affect wages and working conditions of self-employed platform workers. The paper finds that, whilst competition law enforcement has been so far limited, it may have an increased role to play in labour input markets, particularly in addressing anticompetitive agreements that artificially creates monopsony power, abuses of monopsony power and merger transactions leading to increased buyer power on the labour demand side. The paper looks at some practical and analytical challenges to the application of the traditional tools of competition enforcement analysis in these markets. It then discusses ways to overcome such challenges and proposed adjustments to these tools suggested in the recent literature, as well as competition advocacy solutions to address monopsony power in these markets. Opfølgende analyse fra 2020.

Myndighed
OECD
Regel
Rapport
Udfald
Rapport
Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.