Sorter

Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen øger fokus på digitale platforme

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etablerer "Center for Digitale Platforme", som skal styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne over for digitale platforme. Samtidig skal centeret udarbejde analyser af platformenes adfærd for blandt andet at afdække, hvordan de påvirker konkurrencen, vækstvilkårene for mindre virksomheder og forbrugerne.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Styrket samarbejde om konkurrencesager i Norden

Resumé

Danmark har nu tiltrådt en ny nordisk aftale om samarbejde mellem konkurrencemyndigheder. Formålet med aftalen er at styrke samarbejdet om efterforskning af konkurrencesager. Aftalen giver de nordiske konkurrencemyndigheder mulighed for at indhente oplysninger og udføre kontrolundersøgelser for hinanden. Hidtil har det kun været muligt, hvis det andet nordiske land var medlem af EU, og sagen havde samhandelspåvirkning. Også konkurrencemyndighederne i Sverige og Finland har tiltrådt aftalen. Aftalen afløser en tidligere aftale mellem Danmark, Sverige, Norge og Island om udveksling af fortrolige oplysninger. Denne aftale er fortsat gældende med Norge og Island, som endnu ikke har tiltrådt den nye aftale. Efterfølgende har alle lande tiltrådt aftalen (AUG 2020).

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens prioriteringer inden for betalingskort

Resumé

På baggrund af en gennemført konsultation over mulige indsatsområder inden for betalingskort, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu fastlagt hvilke områder, som styrelsen prioriterer i 2017.

Mødedato

Nye vilkår for lotterispil imødekommer konkurrencebetænkeligheder

Resumé

Spillemyndigheden har udstedt en fornyet tilladelse til Danske Lotteri Spil, som har monopol og er datterselskab af Danske Spil. Den fornyede tilladelse imødekommer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konkurrencemæssige betænkeligheder i forhold til de regler, Danske Lotteri Spil tidligere var underlagt.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

KFST strategi frem til 2020

Resumé

Den nye strategi "Stærk faglighed - tydelig effekt" skulle danne ramme om og retning for KFSTs arbejde frem til 2020. Fokus lå på at opnå vækst og høj forbrugervelfærd. Indsatsområderne var: effektiv og moderne udvikling, styrket politiudvikling samt høj faglighed.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Vandsektoren skal effektivisere for 231 millioner kroner i 2017

Resumé

Årlige effektiviseringskrav til vandsektoren betyder, at danskerne i 2017 betaler 231 millioner kroner mindre for vand, end de ellers ville have gjort. Effektiviseringskrav siden 2011 har samlet set givet besparelser på 1,3 milliarder kroner årligt fra 2017 og frem. Forsyningssekretariatet har fastsat de økonomiske rammer for landets 332 største vandselskaber i 2017. Her stilles der krav om effektivisering af vandselskaberne, som samlet set fører til, at danskerne i 2017 kan spare 231 millioner kroner på vand og spildevand.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Ny viden om SMV’ers rammevilkår ved udbud

Resumé

Som et led i debatten om konsortiedannelse i konkurrencen om offentlige opgaver, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet analysen ”Konsortier og udbud – kortlægning af ordregiveres valg af egnetheds- og udvælgelseskriterier”. Analysen giver viden om, i hvilken grad offentlige ordregivere lægger vægt på virksomhedernes omsætning og størrelse, når de sender opgaver i udbud. På den måde udgør analysen et faktuelt grundlag i debaĥen om de udfordringer, virksomheder oplever i forbindelse med konsortiedannelser ved offentlige udbud. Analysen, viser blandt andet, at i: a) 66 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om referencer som egnethedskriterium, b) 28 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om omsætning som egnethedskriterium, c) 77 pct. af de begrænsede udbud lægger ordregiver vægt på referencer som udvælgelseskriterium , samt d) 19 pct. af ordregiverne lægger vægt på omsætning som et kriterium i forbindelse med udvælgelsen af de virksomheder, der skal byde på opgaven. Endelig anvendes e) omsætning som udvælgelseskriterium i samme omfang, når der er tale om udbud af rammeaftaler som i andre udbud.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Ny organisation i Konkurrence- Forbrugerstyrelsen

Resumé

KFST har med effekt fra 1/1-2017 gennemført en organisationsændring. Ændringen omfatter at oprettelsen af ForbrugerpoliskCenter, som m skal varetage arbejdet med at udvikle Danmarks forbrugerpolilik. Det omfatter bl.a. lovforberedende arbejde, internationale forbruger opgaver, arbejdet med adfærdsøkonomi, samt arbejdet under ForbrugerEuropa. KFST opretter også en ny fusionsehed, specialiseret i at gennemføre større fusionssager. Endelig skifter JuridiskSekretariat navn til KonkurrencejuridiskCenter, der samtidig får tilført flere ressourcer. Som konsekvens af disse ændringer nedlægges Center for Innovation og Center for policy og lovforberedende arbejde.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Samlet indsats skal bidrage til bedre udbud

Resumé

I forbindelse med ikrafttrædelsen af ny udbudslov gik KFST sammen med en række organisationer mhp. at udarbejde vejledning om bedre og billigere offentlige indkøb. En vejledningsindsats målrettet offentlige indkøbere og private virksomheder. Dette omfattede bl.a. oprettelsen af en hjemmeside www.bedreudbud.dk, hvor offentlige ordregivere og virksomheder kan stille spørgsmål til KFST eksperter og finde eksempler og film om brug af loven. Endvidere vil der løbende blive lagt vejledninger ud om de konkrete muligheder i loven. Derudover var det intentionen at udgive udbudsloven i en forkortet og mere letlæselig version samtidig med at eksperter fra KFST ville rejse rundt i landet og holde møder med offentlige myndigheder og lokale virksomheder for at svare på spørgsmål om udbudsloven. Endelig blev der oprettet et nyhedsbrev, som der kunne tegnes abbonement på via hjemmesiden.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning