Sorter

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021, som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8, stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer, ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Mødedato

Vejledning om betalingsloven og hvidvaskloven

Resumé

En ny vejledning skal gøre det lettere for penge- og betalingsinstitutter at navigere efter både hvidvask- og betalingsloven. Finanstilsynet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet vejledningen efter en sag, hvor et pengeinstitut havde overtrådt betalingsloven

Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Betalingsrapport 2018 - Regler og udvikling på betalingsmarkedet

Resumé

Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har udstedt over 20 påbud til forretninger, der har opkrævet gebyrer på betalingskort i strid med loven. Samtidig har styrelsen gennemført en række initiativer og afgørelser, der alle har til formål at gøre markedet for betalinger i Danmark mere velfungerende. Det fremgår af "Betalingsrapport 2018", som netop er offentliggjort.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførte aktiviteter i 2017 inden for betalingstjenester

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2017 haft fokus på at sikre forbrugerne valgfrihed, når de betaler med deres Visa/Dankort og håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. Udover at have truffet afgørelse i forbindelse med omkostningerne ved dankortet og udarbejdet en vejledning om de nye gebyrregler, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkret arbejdet på at sikre forbrugerne frit valg af betalingsløsning, når de betaler med deres Visa/Dankort. Derudover har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fokuseret på at håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. De gebyrer udgør indløserens (forretningens udbyder) provisionsbetaling til banker ved brug af betalingskort.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Ny viden om SMV’ers rammevilkår ved udbud

Resumé

Som et led i debatten om konsortiedannelse i konkurrencen om offentlige opgaver, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet analysen ”Konsortier og udbud – kortlægning af ordregiveres valg af egnetheds- og udvælgelseskriterier”. Analysen giver viden om, i hvilken grad offentlige ordregivere lægger vægt på virksomhedernes omsætning og størrelse, når de sender opgaver i udbud. På den måde udgør analysen et faktuelt grundlag i debaĥen om de udfordringer, virksomheder oplever i forbindelse med konsortiedannelser ved offentlige udbud. Analysen, viser blandt andet, at i: a) 66 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om referencer som egnethedskriterium, b) 28 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om omsætning som egnethedskriterium, c) 77 pct. af de begrænsede udbud lægger ordregiver vægt på referencer som udvælgelseskriterium , samt d) 19 pct. af ordregiverne lægger vægt på omsætning som et kriterium i forbindelse med udvælgelsen af de virksomheder, der skal byde på opgaven. Endelig anvendes e) omsætning som udvælgelseskriterium i samme omfang, når der er tale om udbud af rammeaftaler som i andre udbud.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Nye tider på markedet for betalingsløsninger

Resumé

Fra den 9. juni 2016 kan både butikker og forbrugere forvente at vælge mellem en række nye betalingsmuligheder som følge af nye EU-regler. Forbrugerne kan fremover selv vælge, hvilket betalingsvaremærke (fx Dankort eller Visa), de vil benytte, når de betaler med betalingskort, der indeholder flere betalingsløsninger. Det følger af EU-forordningens artikel 8 (EU 2015/751). Hverken bank, kortordninger (fx Dankortets ejer, Nets) eller forretning må forudbestemme, hvilken del af et co-badget betalingskort, der skal anvendes, når en forbruger benytter det. Et co-badget betalingskort er et kort med flere betalingsmuligheder. Forretninger må som udgangspunkt fortsat installere en såkaldt defaultmekanisme, der i udgangspunktet vælger ét betalingsvaremærke på et kort, der indeholder flere løsninger. Men Forbrugeren skal i alle tilfælde kunne vælge det ønskede betalingsvaremærke på kortet, som butikken samtidig modtager. En indløser (fx Nets) skal samtidig oplyse individuelle priser for de forskellige betalingskort, herunder interbankgebyrer. På denne måde vil en forretning lettere kunne se, hvilke kort, der er dyre at modtage, og hvilke kort, der er billige at modtage.

Mødedato

Vertical restraints: roundtable discussion and business survey

Resumé

The Competition and Markets Authority (CMA) commissioned Accent and Oxera to undertake a qualitative survey to explore businesses’ incentives to use vertical restraints and the impact of the internet on these incentives. Prior to the business survey the CMA organised a roundtable discussion with legal advisers, economic consultants and representatives of business organisations to discuss the same research questions.

Mødedato

Omkostningsundersøgelse af Dankortet gennemført

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en undersøgelse af omkostningerne ved driften af dankortsystemet. Undersøgelsen er en del af styrelsens tilsyn med en bekendtgørelse, der regulerer, hvad fysiske forretninger skal betale til Nets for at modtage Dankort. Ifølge styrelsens undersøgelse udgjorde omkostningerne 489 mio. kr. i 2014. Dette er 126 mio. kr. lavere end omkostningerne i 2012, hvor omkostningerne udgjorde 615 mio. kr. Faldet skyldes, at Nets og bankerne har indrapporteret færre omkostninger, samt  at styrelsen har foretaget en revision af undersøgelsen i forhold til tidligere år.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport