Sorter

Mødedato

Brancheforening-vejledt-om-sin-deltagelse-i-møder-med-medlemsvirksomheder

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vejledt en brancheforening om konkurrencelovens § 6, der blandt andet omfatter et forbud mod, at brancheforeningen udveksler konkurrencefølsomme oplysninger mellem sine medlemmer. Det kan fx være oplysninger om priser.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Vejledning
Mødedato

Konsortievejledning - Kort guide (2021)

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet en kort guide til virksomheder, der overvejer at gå sammen med en eller flere andre virksomheder om fælles bud på en opgave.

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021, som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8, stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer, ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Mødedato

Konsortievejledning V (2020)

Resumé

KFST havde, efter Højesterets dom i Vejstribesagen fra NOV 2019, opdateret sin Konsortievejledning og sendt denne i høring. Udover elementer fra Højesterets dom rummede udkastet flere eksempler, samt indikationer på hvordan KFST ville prioritere sagerne. På baggrund af høringen blev Konsortievejledning V vedtaget og udsendt i SEP 2020.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at udveksle informationer om planlagte udsalg

Resumé

KFST kom under en kontrolundersøgelse, hos en detailforhandler af herretøj, i besiddelse af materiale, der indikeret forsøg på at udveksle informationer med en konkurrerende virksomhed. Den sidste var både leverandør og forhandler af bl.a. herretøj i engros- og detailleddet, og oplysningerne, der blev udvekslet omfattede hvilke varesortiment, der vil indgå i planlagte udsalg. Styrelsen valgte ikke at forfølge sagen yderligere.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at koordinere med konkurrenter indenfor audio-industrien.

Resumé

KFST var i forbindelse med en kontrolundersøgelse kommet i besiddelse af materiale, der indikeret at der i regi af en interesseorganisation skete informationsudveksling. Bl.a. om centrale konkurrenceparametre som fx prissætningen af omkostninger ved at levere visse typer af service. Dette var sket i forbindelse med interesseorganisationens udarbejdelse af et samlet høringssvar til et udbud hos en offentlig indkøbsvirksomhed. KFST valgte dog ikke at køre en egentlig sag men i stedet indskærpe, at det kan udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, stk. 1, jf. stk. 3, hvis konkurrenter, fx i regi af en interesseorganisation, udveksler informationer om konkurrenceparametre, herunder delelementer i prisfastsættelsen som fx aktuelle eller forventede fremtidige omkostninger. Styrelsen indskærkede yderligere, at det til enhver tid skal være op til den enkelte producent at afgøre, hvilke omkostninger den vil opkræve hos sine kunder.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at hindre uafhængige reparatørers adgang til markedet

Resumé

På baggrund af klagen var styrelsen blevet opmærksom på der muligvis skete begrænsning i uafhængige reparatørers adgang til markedet. En medarbejder hos en motorkøretøjs-producenten havde fx oplyst en autoriseret reparatør om, at det ikke var tilladt at sælge eller videresælge reservedele til tredjemand samtidig med at en uafhængig reparatør havde oplevet problemer med at få adgang til tekniske informationer og diagnoseværktøjer til brug for reparation og vedligeholdelse af motor-køretøjsproducentens biler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt dog ikke at der var tilstrækkelig information til at åbne en egentlig sag og valgte i stedet at indskærpe, at det kunne udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og TEUF artikel 101, hvis der som led i et selektivt distributionssystem iværksættes regler, retningslinjer eller andre tiltag, der hindrede eller besværliggjorde uafhængige reparatørers adgang til markedet. Det skal således som udgangspunkt være op til den enkelte autoriserede reparatør at bestemme, om denne vil sælge reservedele til uafhængige reparatører til brug for disses reparations- eller vedligeholdelsesarbejde. For at undgå, at uafhængige reparatørers adgang til markedet hindres eller besværliggøres, skal tekniske informationer, herunder diagnoseværktøjer, reparationsvejledninger mv., som under en hvilken som helst form stilles til rådighed for medlemmerne af det autoriserede reparationsnetværk til brug for reparation og vedligeholdelse, som udgangspunkt også stilles til rådighed for uafhængige reparatører uden forskelsbehandling.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Konsortievejledning IV (2018)

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen reviderede sin vejledning om "Konsortiesamarbejde i forhold til konkurrenceloven", efter Sø- og Handelsretten havde underkendt styrelsens analyser i Vejstribesagen. Rettelserne reflekteret domstolenes "kritikpunkter", herunder hvornår virksomheder kunne anses for at være konkurrenter.