Sorter

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021, som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8, stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer, ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Mødedato

Vejledning om fusionskontrol VI

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har opdateret sin vejledning om fusionskontrol. Vejledningen informerer virksomheder og rådgivere, der skal indgive en fusionsanmeldelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om processen for en fusionssag efter konkurrenceloven. Vejledningen er godkendt af det uafhængige Konkurrenceråd.

Mødedato

Vejledning om tilsagn i fusioner

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet vejledning til virksomheder og deres rådgivere, som kan få behov for at afgive tilsagn i en fusionssag. Hvert år behandler konkurrencemyndighederne cirka 50 fusionssager. Heraf bliver en mindre andel løst med tilsagn. Vejledningen er godkendt af det uafhængige Konkurrenceråd.

Mødedato

Vejledning om fusionskontrol V

Resumé

Denne vejledning er en opdatering af de tidligere vejledninger om fusionskontrol. Reglerne om fusionskontrol fremgår af konkurrencelovens kapitel 4 og af bekendtgørelse om anmeldelse af fusioner samt bekendtgørelse om beregning af omsætning i konkurrenceloven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har opdateret sin vejledning om fusionsanmeldelser og -gebyrer, som bl.a. beskriver reglerne i bekendtgørelsen om anmeldelse af fusioner. Opdateringen sker som følge af, at der træder en ny anmeldelsesbekendtgørelse i kraft den 1. juli 2020 (BKG 690 af 25. maj 2020). De nye regler gælder for fusioner, der anmeldes efter den 1. juli 2020.

Mødedato

Ny bekendtgørelse om anmeldelse af fusioner

Resumé

Pr. 1. juli 2020 trådte ny bekendtgørelse om anmeldelse af fusioner i kraft (BEK 690 af 25/5-2020), der indeholder regler for, hvordan fusioner skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Med ændringerne i bekendtgørelsen præciseres det på enkelte områder, hvilke oplysninger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har brug for til vurdering af en fusion. De væsentligste ændringer er, at der ved en almindelig anmeldelse skal gives oplysning om, hvad der forventes at ske med virksomheden, hvis fusionen ikke godkendes, og dermed ikke kan gennemføres (kontrafaktisk scenarium), oplysning om berørte markeder, data til belysning af efterspørgsels- og udbudssubstitution i det omfang, fusionsparterne har disse, samt specifikation af hvilke dokumenter, der skal indsendes sammen med anmeldelsen. De nye regler gælder for fusioner, der anmeldes efter den 1. juli 2020. Virksomheder, der påtænker at indgive fusionsanmeldelse efter 1. juli 2020, skal derfor anvende de anmeldelsesskemaer, der er i den nye bekendtgørelse.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Vejledning
Mødedato

Merger Control in Dynamic Markets

Resumé

The competition dynamics observed in rapidly-evolving sectors, such as high-technology, consumer services and online retail, is challenging the role of competition authorities in merger control, where enforcement decisions depend on an effects-based analysis of the likely future effects of the merger. As these sectors are typically characterised by high entry and exit rates, as well as innovation that continuously disrupts existing business models, it is increasingly harder for authorities to predict how markets will evolve in order to support merger decisions. This is made worse by the fact that many of the merger tools currently available tend to focus on the recent-past or current state of the market, instead of looking forward at how the market might evolve post-merger. This paper discusses the role of merger control in dynamic markets and identifies the main practical proposals that have been made to adapt the different stages of the review process to take into account market dynamics over time: (1) the competitive assessment of the merger, (2) the analysis of efficiency effects and (3) the design of remedies.

Myndighed
OECD
Regel
Fusion
Udfald
Rapport
Mødedato

Skabeloner til brug for tilsagn i fusionssager

Resumé

KFST har udarbejdet to skabeloner til brug for fusionsparter og rådgivere, som afgiver tilsagn om frasalg i fusionssager. Det er hensigten, at skabelonerne kan danne grundlag for fusionsparternes og rådgivernes udformning af tilsagn om frasalg og fuldmagt(er) til trustee(s), som benyttes ved frasalgstilsagn. Formålet med skabelonerne er at lette fusionsparternes og rådgivernes arbejde i tilsagnsprocessen samt at sikre, at parterne forholder sig til og inddrager relevante forhold. Skabelonerne er ikke udtømmende eller obligatoriske at bruge, men tjener til inspiration.

Mødedato

Vejledning om fusionskontrol IV

Resumé

Denne vejledning er en opdatering af vejledningen om fusionskontrol af 3. september 2013 (og fra januar 2017). I 2015 trådte en række ændringer af fusionsreglerne i kraft. Det omfatter bl.a. en ændring af fristerne for styrelsens vurdering af fusioner samt indførelse af særlige anmeldelsesregler for telefusioner. Reglerne om fusionskontrol fremgår af konkurrencelovens kapitel 4 og af bekendtgørelse om anmeldelse af fusioner samt bekendtgørelse om beregning af omsætning i konkurrenceloven.

Mødedato

Vejledning om fusionskontrol III

Resumé

Formålet med vejledningen er at informere virksomheder og rådgivere om processen for en fusionssag efter konkurrenceloven. Vejledningen er en opdatering af vejledningen om fusionskontrol af 3. september 2013. I 2015 trådte en række ændringer af fusionsreglerne i kraft. Det omfatter bl.a. en ændring af fristerne for styrelsens vurdering af fusioner samt indførelse af særlige anmeldelsesregler for telefusioner. Reglerne om fusionskontrol fremgår af konkurrencelovens kapitel 4 og af bekendtgørelse om anmeldelse af fusioner samt bekendtgørelse om beregning af omsætning i konkurrenceloven. Vejledningen var i 2018 under revision.

Mødedato

Vertical restraints: roundtable discussion and business survey

Resumé

The Competition and Markets Authority (CMA) commissioned Accent and Oxera to undertake a qualitative survey to explore businesses’ incentives to use vertical restraints and the impact of the internet on these incentives. Prior to the business survey the CMA organised a roundtable discussion with legal advisers, economic consultants and representatives of business organisations to discuss the same research questions.