Sorter

Mødedato

Indskærpelse om ikke at udveksle informationer om planlagte udsalg

Resumé

KFST kom under en kontrolundersøgelse, hos en detailforhandler af herretøj, i besiddelse af materiale, der indikeret forsøg på at udveksle informationer med en konkurrerende virksomhed. Den sidste var både leverandør og forhandler af bl.a. herretøj i engros- og detailleddet, og oplysningerne, der blev udvekslet omfattede hvilke varesortiment, der vil indgå i planlagte udsalg. Styrelsen valgte ikke at forfølge sagen yderligere.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at koordinere med konkurrenter indenfor audio-industrien.

Resumé

KFST var i forbindelse med en kontrolundersøgelse kommet i besiddelse af materiale, der indikeret at der i regi af en interesseorganisation skete informationsudveksling. Bl.a. om centrale konkurrenceparametre som fx prissætningen af omkostninger ved at levere visse typer af service. Dette var sket i forbindelse med interesseorganisationens udarbejdelse af et samlet høringssvar til et udbud hos en offentlig indkøbsvirksomhed. KFST valgte dog ikke at køre en egentlig sag men i stedet indskærpe, at det kan udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, stk. 1, jf. stk. 3, hvis konkurrenter, fx i regi af en interesseorganisation, udveksler informationer om konkurrenceparametre, herunder delelementer i prisfastsættelsen som fx aktuelle eller forventede fremtidige omkostninger. Styrelsen indskærkede yderligere, at det til enhver tid skal være op til den enkelte producent at afgøre, hvilke omkostninger den vil opkræve hos sine kunder.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Indskærpelse om ikke at hindre uafhængige reparatørers adgang til markedet

Resumé

På baggrund af klagen var styrelsen blevet opmærksom på der muligvis skete begrænsning i uafhængige reparatørers adgang til markedet. En medarbejder hos en motorkøretøjs-producenten havde fx oplyst en autoriseret reparatør om, at det ikke var tilladt at sælge eller videresælge reservedele til tredjemand samtidig med at en uafhængig reparatør havde oplevet problemer med at få adgang til tekniske informationer og diagnoseværktøjer til brug for reparation og vedligeholdelse af motor-køretøjsproducentens biler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt dog ikke at der var tilstrækkelig information til at åbne en egentlig sag og valgte i stedet at indskærpe, at det kunne udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og TEUF artikel 101, hvis der som led i et selektivt distributionssystem iværksættes regler, retningslinjer eller andre tiltag, der hindrede eller besværliggjorde uafhængige reparatørers adgang til markedet. Det skal således som udgangspunkt være op til den enkelte autoriserede reparatør at bestemme, om denne vil sælge reservedele til uafhængige reparatører til brug for disses reparations- eller vedligeholdelsesarbejde. For at undgå, at uafhængige reparatørers adgang til markedet hindres eller besværliggøres, skal tekniske informationer, herunder diagnoseværktøjer, reparationsvejledninger mv., som under en hvilken som helst form stilles til rådighed for medlemmerne af det autoriserede reparationsnetværk til brug for reparation og vedligeholdelse, som udgangspunkt også stilles til rådighed for uafhængige reparatører uden forskelsbehandling.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Indskærpelse om ikke at fastsætte bindende videresalgspriser II

Resumé

Sagen udsprang af materiale, som KFST indhentet i februar 2012 i forbindelse med en kontrolundersøgelse. Materialet gav styrelsen en formodning om, at der foregik prisstyring på et marked for detailsalg af kameraer og tilbehør hertil. KFST indskærpede, at det som udgangspunkt skal være op til den enkelte forhandler at fastsætte sine detailpriser over for sine kunder, men foretog ikke yderligere. Sagen er formentlig udløber af et større sagskompleks i lyset af den lange sagsbehandling. Det er dog uklart hvilket sagskompleks samt hvordan de øvrige sager blev lukket.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Indskærpelse om ikke at aftale fælles boykot af en virksomhed

Resumé

Efter omtale i pressen i april 2015 blev Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opmærksom på, at en række pizzeriaer havde oprettet en forening med navnet ”Boykot Just Eat”. Ifølge foreningens formand havde foreningen til formål at få så mange pizzeriaer som muligt til at opsige deres samarbejde med Just Eat. Desuden er det styrelsens forståelse, at foreningens formand faktisk har afleveret samlede opsigelser til Just Eat fra et stort antal pizzeriaer. Se også Sø & Handelsrettens dom af 5. marts 2015 - e-takeaway vs. just eat samt Frederiksbergs ret dom af 7 FEB 2014 - E-takeaway ApS vs. Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at udveksle informationer om priser

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde modtaget en klage over konkurrencebegrænsning på markederne for planteværn, gødning, foder og premix, og gennemførte en kontrolundersøgelse den 29. januar 2013. Materialet, fremskaffet her, indikeret at der havde fundet en vis dialog sted mellem virksomheden og dens konkurrenter, herunder om priser og kunder samt muligvis priskoordinering og kunde/markedsdeling. Styrelsen fandt dog ikke tilstrækkelig grundlag for at åbne en sag og valgte i stedet at udstede en indskærpelse. Det er uklart hvorfor KFST samme dag udsendte to identiske udtalelser, alene forskellige i forhold til overskriften.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at udveksle informationer om priser samt om ikke at aftale deling af kunder

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde modtaget en klage over konkurrencebegrænsning på markederne for planteværn, gødning, foder og premix, og gennemførte en kontrolundersøgelse den 29. januar 2013. Materialet, fremskaffet her, indikeret at der havde fundet en vis dialog sted mellem virksomheden og dens konkurrenter, herunder om priser og kunder samt muligvis priskoordinering og kunde/markedsdeling. Styrelsen fandt dog ikke tilstrækkelig grundlag for at åbne en sag og valgte i stedet at udstede en indskærpelse. Det er uklart hvorfor KFST samme dag udsendte to identiske udtalelser, alene forskellige i forhold til overskriften.