Sorter

Mødedato

E-takeaway vs. Konkurrence & Forbrugerstyrelsen (JustEat I)

Resumé

E-takeaway mente at være ofre for "misbrugsadærd" iværksat af konkurrencen Just Eat i perioden 2005 - 2008 samt implicit heri at Just-Eat indtog en dominerende stilling på markedet for online takeaway portaler. Selve misbruget er kun delvis konkretiseret i dommen, men synes at have vedrørt Just-Eat brug af langvarige (over 12 måneder) samarbejdsaftaler med eksklusiveelementer, men der synes at herske en del uenighed mellem E-takeaway og KFST om kundernes mulighed for at opsige aftalerne. KFST havde dog afvist at åbne en sag bl.a. da det var uklart hvordan markeret skulle afgrænses. Derudover var E-takeaway ikke tillagt partsstatus samt ikke "partshørt" om indholdet af et møde mellem KFST og Just-Eat. E-takeaway anlagde herefter sag mod KFST med påstand om at denne var forpligtet til at åbne en sag samt tillægge E-takeaway partsstatus. Retten frikendte Konkurrence & Forbrugerstyrelsen for begge påstande og stadfæster derved både KFST generelle skønsmargin i forhold til hvilke sager man åbner samt det snævre partsbegreb på Konkurrenceområdet. Se også Sø & Handelsrettens dom af 5 MAR 2015 - e-takeaway vs. just eat, der vedrørte samme underliggende konflikt blot rettet direkte mod Just-Eat.

Mødedato

Klage over koordinerede priser på flyfragt

Resumé

En vareimportør klagede til Konkurrencestyrelsen over, at fragtpriserne for forsendelser fra for eksempel Hong Kong og Manila var ens uanset flyselskab, og at prisstigninger skete samtidig hos alle selskaber på en rute. Dette mente klager var et udtryk for, at flyselskaberne generelt lavede ulovlige priskarteller på fragtflyvning. Styrelsen meddelte klager, at hverken de danske myndigheder eller EU- myndighederne havde mulighed for at gribe ind over for fragtpriser, der var myndighedsgodkendte eller koordinerede, når det drejede sig om ruter mellem tredjelande og EU.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 6
Udfald
KL gælder ikke
Mødedato

Microsofts tilbud om overtagelse af Navision

Resumé

Sagen vedrører Microsofts tilbud om overtagelse af Navision. Det fremgår af denne orientering, at transaktionen ikke er omfattet af konkurrencelovens fusionsregler, idet Navision og Microsoft hverken hver for sig eller sammen har en omsætning i Danmark, der overstiger 3,8 mia. kr. Microsofts omsætning i Danmark ligger på godt en mia. kr., og Navisions omsætning i Danmark ligger på knap 400 mio. kr. Af orienteringen fremgår det, at heller ikke EU’s fusionsregler finder anvendelse på overtagelsen. Derimod vil der ske anmeldelse i en række andre lande. Det drejer sig om Østrig, Tjekkiet, Tyskland, Irland og Italien. Parterne har også valgt at foretage anmeldelse i England.

Myndighed
Rådet
Regel
Fusion
Udfald
Ikke anmeldelse
Mødedato

Prisfastsættelse af teaterbilletter ikke omfattet af konkurrenceloven

Resumé

Konkurrencestyrelsen havde ved afgørelse af 20. november og 12. december 2001 meddelt henholdsvis BørneTeaterSammenslutningen og Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab (DST), at BørneTeaterSammenslutningens prisnøgle ikke var omfattet af konkurrencelovens § 6, og at DST’s fastsættelse af vilkår om minimumsbilletpriser samt begrænsninger for ydelse af rabatter for forestillinger, der blev optaget i den storkøbenhavnske teaterabonnementsordning ("Arte-ordningen"), ikke var omfattet af konkurrencelovens § 6.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 6
Udfald
KL gælder ikke
Mødedato

Dansk Journalistforbunds kampskridt

Resumé

Dansk journalistforbund havde i sagen varslet konflikt for at sikre overenskomstdækning for freelance journalister. I overensstemmelse med Konkurrenceankenævnets kendelse af 7/4-1999 - Dansk Journalistforbund ctr. Konkurrencerådet, havde styrelsen afvist at gribe ind, idet freelance godt kunne være omfattet af konkurrencelovens § 3.Konkurrenceankenævnet ophævet afgørelsen ved kendelse af 10/9-2003, hvorved det synes at have taget afstand fra principperne i sin tidligere kendelse. Alternativt opstillet et krav om meget konkret, og samlet, vurdering af hvorvidt eventuelle freelance reelt er en form for uægte lønmodtagere. Sagen rummer endvidere en delkendelse om opsættende virkning, hvor dette ikke indrømmes.

Mødedato

Klage over Roskilde Kommunes opkrævning af særbidrag

Resumé

Stryhns Leverpostej A/S har fremsendt en klage over Roskilde Kommunes opkrævning af særbidrag på særligt forurenet spildevand. Det anføres, at opkrævningen medfører en forskelsbehandling, idet ikke alle kommuner opkræver særbidrag. Som sagen ligger oplyst er den uensartede behandling af virksomheder i forskellige kommuner en direkte følge af forskelle i spildevandets sammensætning og det offentlige spildevandsanlæg. Kommunen handler inden for rammerne af den gældende of-fentlige regulering og kommunens beslutning om at pålægge særbidraget er nødvendigt for at kom-munen kan opnå fuldomkostningsdækning i overensstemmelse med lov om betalingsregler for spil-devandsanlæg mv. På denne baggrund finder Konkurrencestyrelsen ikke anledning til at foretage videre i sagen.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
KL gælder ikke
Mødedato

Klage over stadskonduktørens eneret til at attestere oplysninger i forbindelse med tinglysning af første skøde på ejerlejligheder i Københavns kommune

Resumé

Konkurrencestyrelsen meddelte Landinspektørkontoret Ib Erik Nielsen & Per Christian Nielsen A/S, at styrelsen ikke havde kompetence til at gribe ind over for over stadskonduktørens eneret til at attestere oplysninger i forbindelse med tinglysning af første skøde på ejerlejligheder i Københavns kommune, da dette fulgte af offentlig regulering, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2.

Mødedato

AC's vejledende takster for foredrag og forelæsninger

Resumé

Akademikernes Centralorganisation (AC) anmeldte organisationens vejledende takster for foredrag/forelæsninger afholdt af akademikere. De pågældende takster gjaldt udelukkende for foredrag/forelæsninger, som arrangeredes af institutioner i offentligt regi. Styrelsen har efterfølgende meddelt, at takstvejledningen var omfattet af bestemmelserne om løn- og arbejdsforhold i konkurrencelovens § 3 og således faldt uden for lovens anvendelsesområde.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 3
Udfald
KL gælder ikke
Mødedato

Forbud mod resultatafhængige salæraftaler i advokatbranchen er omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2

Resumé

Styrelsen førte i sagen drøftelser med Det Danske Advokatsamfund angående spørgsmålet om, hvorvidt "Regler for god Advokatskik" måtte indeholde konkurrencemæssige begrænsninger omfattet af konkurrencelovens §6, stk. 1. Regelsættene indeholdte en række begrænsninger, som var en direkte nødvendig følge af offentlig regulering (Retsplejeloven), og var dermed omfattet af Konkurrencelovens § 2, stk. 2. Advokatsamfundet mente, at den omhandlende bestemmelse - med henvisning til retsplejelovens bestemmelser (§ 126) - var omfattet af konkurrencelovens § 2, stk. 2. Styrelsen tiltrådte i sagen Advokatsamfundets opfattelse.