Sorter

Mødedato

Redegørelse om konkurrenceforhold i vvs-branchen

Resumé

På baggrund af en mistanke om, at der foregik kartelaktiviteter i vvs-branchen, gennemførte Konkurrencestyrelsen den 2. august 2005 kontrolbesøg hos nogle af brancens virksomheder. Selv om enkelte kilder gav udtryk for, at der efter deres mening stadig foregik tilbudskoordinering, men nu i en mere ”sofistikeret form”, ville ingen af kilderne stå åbent frem, og der var ikke fremkommet konkrete og dokumenterbare eksempler på tilbudskoordinering i nyere tid (dvs. efter slutningen af 1998). Det betød, at de entrepriser, hvor der var indicier for tilbudskoordinering, som blev underbygget af sortbogsregnskaber, lå så langt tilbage i tiden, at den 5-årige forældelsesfrist for strafansvar i § 23, stk. 4, fandt anvendelse. Konkurrencestyrelsen fandt på den baggrund, at der ikke var grundlag for at træffe afgørelse i denne sag, jf. konkurrencelovens § 14, idet det ville kræve både langvarige og ressourcekrævende undersøgelser af et stort antal forhold og virksomheder. For det andet ville en sådan afgørelse ikke have nogen umiddelbar retsvirkning, og styrelsens arbejde ville derfor ikke stå mål med ressourceforbruget.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 6
Udfald
offentliggørelse
Mødedato

Revision af Telelovgivningen

Resumé

I forbindelse med revision af telelovgivningen blev Konkurrencerådet og Konkurrencestyrelsen udspurgt om en udtalelse vedrørende den konkurrencemæssige lovgivning på området. Konkurrencestyrelsen udtalte i den forbindelse, at den ikke så anledning til at slække på det samlede konkurrenceregulerende beredskab, hvilket omfattede både de sektor relevante og de generelle konkurrencebestemmelse. Styrelsen mente desuden heller ikke, at der var grund til en skærpelse af konkurrencelovgivningen på området, men udtalte, at som et led i en fremtidssikring af området, var det styrelsens opfattelse, at det burde indsættes en revisionsklausul med henblik på fleksibelt at kunne nedgradere den sektorspecifikke konkurrencelovgivning, når markedskræfterne bliver så selvbærende, at reguleringen kan ske ved de generelle konkurrenceregler. Styrelsen var desuden af den opfattelse, at samarbejdet mellem Konkurrencestyrelsen og Telestyrelsen fortsat skulle ske efter one-shot shop princippet. Slutteligt anførte styrelsen, at den fremtidige regulering af aftaler om adgang til "det rå kobber" og for tjenesteudbyder- og roamingaftaler burde ske efter de generelle konkurrenceregler og uden yderligere særregulering.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
Udtalelse
Mødedato

Lufthavnsafgifterne i Københavns Lufthavne

Resumé

Københavns Lufthavne A/S varslede i september 1998 en række forhøjelser af lufthavnsafgifterne, hvilket fik en række flyselskaber til at klage til KFST. Da kompetencen til at godkende takstforhøjelserne lå hos ministeriet afgav KFST en udtalelse om rimeligheden takstforhøjelserne. Styrelsen fandt konkret forhøjelserne rimelige, men anbefalet ændre luftfartslovens § 71 således, at både principperne for fastsættelse af takster for lufthavnsselskabers anvendelse af danske lufthavne og myndighedsopgaverne herom overgik til regulering efter den almindelige konkurrenceregulering. Ved brev af 20. januar 1999 afviste Trafikministeriet styrelsens synspunkter.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
Henvendelse