Sorter

Mødedato

A mod københavns Kommune

Resumé

En sprogskole mente at Københavns Kommune havde handlet i strid med konkurrenceloven ved at tilbyde urimelige vilkår i en driftsaftale. Nærmere bestemte mente sprogskolen, at de tilbudte indøbspriser var langt under markedsniveauet, hvorefter kommunen havde videresolgt ydelserne til andre kommuner til markedsprisen samtidig med at var forbudt sprogskolen at sælge direkte til disse. Københavns Kommunen afviste at skulle have handlet i strid med konkurrenceloven og henviste bl.a. til at sprogskolen frit kunne have afvist at levere på de angivne vilkår. Højesteret tog ikke direkte stilling til det konkurrenceretlige anbringende, men frifandt i øvrigt Københavns Kommune. Gengivet i UfR 2016 1830H

Myndighed
Dom
Regel
kl §§ 6/11
Udfald
Gælder ikke
Afgørelser
Mødedato

Lufthavnsafgifterne i Københavns Lufthavne

Resumé

Københavns Lufthavne A/S varslede i september 1998 en række forhøjelser af lufthavnsafgifterne, hvilket fik en række flyselskaber til at klage til KFST. Da kompetencen til at godkende takstforhøjelserne lå hos ministeriet afgav KFST en udtalelse om rimeligheden takstforhøjelserne. Styrelsen fandt konkret forhøjelserne rimelige, men anbefalet ændre luftfartslovens § 71 således, at både principperne for fastsættelse af takster for lufthavnsselskabers anvendelse af danske lufthavne og myndighedsopgaverne herom overgik til regulering efter den almindelige konkurrenceregulering. Ved brev af 20. januar 1999 afviste Trafikministeriet styrelsens synspunkter.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
Henvendelse
Mødedato

Renholdningsselskabet af 1898 og I/S Amagerforbrænding ctr. Konkurrencerådet

Resumé

I 1996 og 1997 var en række restaurationer i Nyhavn ramt af en arbejdskonflikt, der bl.a. medførte, at de ikke kunne få afhentet affald. Disse klagede herefter til KFST, idet renovationsselskabet 1898 på den ene side havde eneret til at afhente affald og på den anden side nægtede at afhente hos de konfliktramte restaurationer. Konkurrencerådet fandt, at dette udgjorde en ulovlig leveringsnægtelse, der ikke var fritaget, jf. konkurrencelovens § 3, om løn og arbejdsforhold. Konkurrenceankenævnet kunne dog ikke tiltræde dette og ophævede afgørelsen ved kendelse af 22/12-1997. Ankenævnet lagde vægt på, at sympatikonflikter måtte antages at være omfattet af konkurrencelovens § 3.

Myndighed
Ankenævn
Regel
kl § 3
Udfald
Omfattet af kl. § 3