Sorter

Mødedato

Planlagt ændring af DanAvl-systemet

Resumé

Landbrug & Fødevarer meldt ultimo 2015 ud at organisationen ønsker at ændre forretningsstrukturen i DanAvl, der er det danske avlssystem for svinegenetik. Udmeldingen affødte en del medieomtale og tilsyneladende også flere henvendelser til KFST om mulige negative konsekvenser for konkurrencen. KFST valgte derfor i juli 2016 at undersøge de nærmere forhold omkring den mulige ændring, hvilket i første omgang blev kommunikeret ud via en pressemeddelse af 5 juli 2016. Heri opfordres interesseret parter til at kontakte KFST samtidig med at KFST tilkendegiver at sagen var kompliceret, men at der kunne være konkurrenceproblemer i den annonceret struktur ændring. Endelig oplyses det i pressemeddelelsen at Landbrug & Fødevarer overfor KFST har oplyst, at implementeringen af den nye struktur er udskudt på ubestemt tid. I juli 2017 oplyste Landbrug og Fødevarer, at organisanonen ville tilpasse sit oprindelige udkast til ændringer i DanAvl. Formålet med tilpasningerne var overordnet set at sikre, at forudsætningerne for at opretholde konkurrencen mellem DanAvl-aktørerne i Danmark fortsat ville være til stede. Landbrug og Fødevarer har siden gennemført tilpasningerne og har endvidere udarbejdet en hensigtserklæring, som beskriver de væsentligste forudsætninger for det fremtidige DanAvl-system. KFST lukkede herefter sagen i september 2017. Sagen fremstår ikke som en direkte opfølger på tidligere sag fra 2006 (Klage over DanAvl systemet, tilsagnsaftale af 20/12-2006), men omfatter alligevel en række af de samme virksomheder og problemstillinger, hvorfor den formentlig er koblet hertil. Det villle i givetfald gøre sagen til en sag vedr. misbrug af dominerende stilling. Fra omtalen i dagspressen synes sagen dog snare at vedrøre et horisontal kartel. Parallelt med sagen for styrelsen havde en række "ofre" søgt om aktindsigt. Konkurrenceankenævnet stadfæstet den 18. september 2018, at Avlcenter Møllevang A/S ikke havde den fornødne interesse til at opnå partsstatus og derved aktindsigt.

Mødedato

Sag om MasterCards interbankgebyr lukkes

Resumé

MasterCard besluttede at nedsætte de såkaldte interbankgebyrer. Det sker efter, at KFST i 2014 besluttede at undersøge, om MasterCards fastsættelse af interbankgebyrer var i strid med konkurrenceloven. Samtidig havde EU vedtaget en ny forordning, der i de fleste tilfælde sænker gebyrerne fra 0,7 til 0,3 procent af transaktionsbeløbet. Forordningen træder i kraft sidst på året. MasterCard har valgt at sænke sine interbankgebyrer pr. 1. april 2015. Set i det lys afsluttede KFST sin konkurrencesag om Mastercards interbankgebyrer.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 6
Udfald
lukket uformelt
Mødedato

E-takeaway vs. Konkurrence & Forbrugerstyrelsen (JustEat I)

Resumé

E-takeaway mente at være ofre for "misbrugsadærd" iværksat af konkurrencen Just Eat i perioden 2005 - 2008 samt implicit heri at Just-Eat indtog en dominerende stilling på markedet for online takeaway portaler. Selve misbruget er kun delvis konkretiseret i dommen, men synes at have vedrørt Just-Eat brug af langvarige (over 12 måneder) samarbejdsaftaler med eksklusiveelementer, men der synes at herske en del uenighed mellem E-takeaway og KFST om kundernes mulighed for at opsige aftalerne. KFST havde dog afvist at åbne en sag bl.a. da det var uklart hvordan markeret skulle afgrænses. Derudover var E-takeaway ikke tillagt partsstatus samt ikke "partshørt" om indholdet af et møde mellem KFST og Just-Eat. E-takeaway anlagde herefter sag mod KFST med påstand om at denne var forpligtet til at åbne en sag samt tillægge E-takeaway partsstatus. Retten frikendte Konkurrence & Forbrugerstyrelsen for begge påstande og stadfæster derved både KFST generelle skønsmargin i forhold til hvilke sager man åbner samt det snævre partsbegreb på Konkurrenceområdet. Se også Sø & Handelsrettens dom af 5 MAR 2015 - e-takeaway vs. just eat, der vedrørte samme underliggende konflikt blot rettet direkte mod Just-Eat.

Mødedato

Carlsberg og Orklas øl- og læskedrikdivision fusionerer

Resumé

Sagen vedrører fusionen af Carlsberg og Orklas øl-og læskedriksvision. Det nye selskab, Carlsberg Breweries A/S, ville efter fusionen eje 60% af aktierne og Orkla de resterende 40%. Det nye selskab kommer til at bestå af Carlsbergs bryggeri- og læskedriksaktiviteter (undtagen Coca-Cola Nordic Beverages) og Orklas bryggerier Pripps og Ringnes og Orklas ejerandel på 50% af Baltic Beverage Holding, der har en meget stærk position på det baltiske og russiske marked. Fusionen er ikke omfattet af de nye danske fusionsregler, da de først træder i kraft den 1. oktober 2000.

Myndighed
Rådet
Regel
Fusion
Udfald
Ej omfattet