Sorter

Mødedato

Tolk mod Konkurrence og Forbrugerstyrelsen III

Resumé

KFST havde kontaktet en tolk og oplyst om at styrelsen var blevet opmærksom på en mulig kollektiv boycut rettet mod EasyTranslate. Tolken anmodede herefter om aktindsigt. Styrelsen afviste dette hvilke ankenævnet stadfæstet. Dog kunne der indrømmes aktindsigt i enkelte dokumenter jf. reglerne om meroffentlighed. Det er uklart hvad den underliggende sag vedrører, men der formentlig en egentlig undersøgelse af en iværksat kollektiv boycut. Af kendelsen fremgår dog at undersøgelsen af den specifikke tolk var indstillet.

Mødedato

Tolk mod Konkurrence og Forbrugerstyrelsen II

Resumé

KFST havde kontaktet en tolk og oplyst om at styrelsen var blevet opmærksom på en mulig kollektiv boycut rettet mod EasyTranslate. Tolken anmodede herefter om aktindsigt. Styrelsen afviste dette hvilke ankenævnet stadfæstet. Dog kunne der indrømmes aktindsigt i enkelte dokumenter jf. reglerne om meroffentlighed. Det er uklart hvad den underliggende sag vedrører, men der formentlig en egentlig undersøgelse af en iværksat kollektiv boycut. Af kendelsen fremgår dog at undersøgelsen af den specifikke tolk var indstillet.

Mødedato

Tolkesamfundet mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Resumé

KFST havde kontaktet tolkesamfunet og oplyst om at styrelsen var blevet opmærksom på en mulig kollektiv boycut rettet mod EasyTranslate. Tolkesamfundet anmodede herefter om aktindsigt. Styrelsen afviste dette hvilke ankenævnet stadfæstet. Dog kunne der indrømmes aktindsigt i enkelte dokumenter jf. reglerne om meroffentlighed. Det er uklart hvad den underliggende sag vedrører, men der formentlig en egentlig undersøgelse af en iværksat kollektiv boycut. Af kendelsen fremgår dog at undersøgelsen af den specifikke tolk var indstillet.

Myndighed
Ankenævn
Regel
Aktindsigt
Udfald
afvist
Afgørelser
Mødedato

Aktindsigt i Falck II

Resumé

Konkurrencerådet havde i 2019 fastslået, at Falck havde misbrugt sin dominerende stilling bl.a. via forskellige former for mediekampagner. En personer omtalt i Rådets afgørelse (dog ikke ved navn, se pkt. 210-220), ønskede aktindsigt i den underliggende misbrugssag, hvilket KFST afviste. Der kunne heller ikke indrømmes egenaccess jf. offentlighedsloven, idet dette alene kunne indrømmes virksomheder og ikke personer. Ej heller kunne der indrømmes aktindsigt efter reglerne om meroffentlighed. Konkurrenceankenævnet tiltrådte KFST vurdering.

Myndighed
Ankenævn
Regel
Aktindsigt
Udfald
afvist
Mødedato

Indskærpelse om ikke at udveksle informationer om planlagte udsalg

Resumé

KFST kom under en kontrolundersøgelse, hos en detailforhandler af herretøj, i besiddelse af materiale, der indikeret forsøg på at udveksle informationer med en konkurrerende virksomhed. Den sidste var både leverandør og forhandler af bl.a. herretøj i engros- og detailleddet, og oplysningerne, der blev udvekslet omfattede hvilke varesortiment, der vil indgå i planlagte udsalg. Styrelsen valgte ikke at forfølge sagen yderligere.

Mødedato

Indskærpelse om ikke at koordinere med konkurrenter indenfor audio-industrien.

Resumé

KFST var i forbindelse med en kontrolundersøgelse kommet i besiddelse af materiale, der indikeret at der i regi af en interesseorganisation skete informationsudveksling. Bl.a. om centrale konkurrenceparametre som fx prissætningen af omkostninger ved at levere visse typer af service. Dette var sket i forbindelse med interesseorganisationens udarbejdelse af et samlet høringssvar til et udbud hos en offentlig indkøbsvirksomhed. KFST valgte dog ikke at køre en egentlig sag men i stedet indskærpe, at det kan udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6, stk. 1, jf. stk. 3, hvis konkurrenter, fx i regi af en interesseorganisation, udveksler informationer om konkurrenceparametre, herunder delelementer i prisfastsættelsen som fx aktuelle eller forventede fremtidige omkostninger. Styrelsen indskærkede yderligere, at det til enhver tid skal være op til den enkelte producent at afgøre, hvilke omkostninger den vil opkræve hos sine kunder.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Nordiske Medier A/S

Resumé

Nordiske Medier A/S har påklaget Konkurrence-og Forbrugerstyrelsens afslag af 17. januar 2019 på aktindsigt i en klage fra en uafhængig reparatør over en motorkøretøjsproducent. Styrelsen havde afvist anmodningen om aktindsigt med henvisning til, at Nordiske Medier ikke er part i sagen, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 1, at offentlighedsloven ikke finder anvendelse i sager efter konkurrenceloven, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 1, og at der heller ikke var grundlag for at give aktindsigt ud fra princippet om meroffentlighed. Ankenævnet stadfæstet dette ved kendelse af 20/2-2019.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Aktindsigt
Udfald
afvist
Mødedato

Indskærpelse om ikke at hindre uafhængige reparatørers adgang til markedet

Resumé

På baggrund af klagen var styrelsen blevet opmærksom på der muligvis skete begrænsning i uafhængige reparatørers adgang til markedet. En medarbejder hos en motorkøretøjs-producenten havde fx oplyst en autoriseret reparatør om, at det ikke var tilladt at sælge eller videresælge reservedele til tredjemand samtidig med at en uafhængig reparatør havde oplevet problemer med at få adgang til tekniske informationer og diagnoseværktøjer til brug for reparation og vedligeholdelse af motor-køretøjsproducentens biler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt dog ikke at der var tilstrækkelig information til at åbne en egentlig sag og valgte i stedet at indskærpe, at det kunne udgøre en overtrædelse af konkurrencelovens § 6 og TEUF artikel 101, hvis der som led i et selektivt distributionssystem iværksættes regler, retningslinjer eller andre tiltag, der hindrede eller besværliggjorde uafhængige reparatørers adgang til markedet. Det skal således som udgangspunkt være op til den enkelte autoriserede reparatør at bestemme, om denne vil sælge reservedele til uafhængige reparatører til brug for disses reparations- eller vedligeholdelsesarbejde. For at undgå, at uafhængige reparatørers adgang til markedet hindres eller besværliggøres, skal tekniske informationer, herunder diagnoseværktøjer, reparationsvejledninger mv., som under en hvilken som helst form stilles til rådighed for medlemmerne af det autoriserede reparationsnetværk til brug for reparation og vedligeholdelse, som udgangspunkt også stilles til rådighed for uafhængige reparatører uden forskelsbehandling.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Indskærpelse om ikke at fastsætte bindende videresalgspriser II

Resumé

Sagen udsprang af materiale, som KFST indhentet i februar 2012 i forbindelse med en kontrolundersøgelse. Materialet gav styrelsen en formodning om, at der foregik prisstyring på et marked for detailsalg af kameraer og tilbehør hertil. KFST indskærpede, at det som udgangspunkt skal være op til den enkelte forhandler at fastsætte sine detailpriser over for sine kunder, men foretog ikke yderligere. Sagen er formentlig udløber af et større sagskompleks i lyset af den lange sagsbehandling. Det er dog uklart hvilket sagskompleks samt hvordan de øvrige sager blev lukket.

Myndighed
Styrelsen
Regel
kl § 6
Udfald
Indskærpelse
Mødedato

Selskabet A

Resumé

I sagen havde et selskab (anonymseret til ”Selskabet A”) anmodet om aktindsigt i en række dokumenter indhentet under kontrolundersøgelser hos andre deltagere i en (mulig) overtrædelse af konkurrencelovens § 6. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens havde afvist dette, herunder både efter reglerne om aktindsigt, egenacces og meroffentlighed. Konkurrenceankenævnet stadfæstet dette. Det er uklart hvilken underliggene sag klagen vedrørte.

Myndighed
Ankenævn
Regel
Aktindsigt
Udfald
afvist