Sorter

Mødedato

Generelt effektiviseringskrav i regulering af monopoler i vandsektoren

Resumé

Det generelle effektiviseringskrav, som vandselskaber får hvert år, kan med fordel fastsættes, så det i højere grad afspejler udviklingen i produktiviteten i en konkurrencesituation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at reglerne ændres på baggrund af ny analyse.

Mødedato

Danske vandselskaber kan effektivisere for ca. 3,9 milliarder

Resumé

Potentialet for at effektivisere den danske vandsektor er betydeligt, og indfrielsen af det kan styrke grøn omstilling. Det viser analysen "Vandsektorens effektiviseringspotentiale, 2020-2030 ", som klima- energi- og forsyningsministeren i januar bad Forsyningssekretariatet udarbejde.

Mødedato

Effektivisering af vandsektoren har sparet danskerne for 1,1 milliard kroner

Resumé

Drikke- og spildevandsselskaber er naturlige monopoler med hver deres forsyningsområde. Selskaberne er derfor ikke udsat for det direkte konkurrencepres, som i mange andre sektorer bidrager til udvikling, effektivitet og lavere priser. På den baggrund er mange af selskaberne i sektoren reguleret af vandsektorloven. Reguleringen indebærer blandt andet, at Forsyningssekretariatet hvert år stiller effektiviseringskrav til selskabernes driftsomkostninger for på den måde at skabe et konkurrencepres selskaberne imellem. Kravene tilskynder vandselskaberne til at være på tæerne og er til gavn for forbrugere og virksomheder. Når der stilles effektiviseringskrav til selskaberne bidrager det til, at prisen på vand år for år bliver lavere end den ellers ville have været, da selskaberne må opkræve mindre til at dække driftsomkostningerne. Effektiviseringskravene indgår i prislofterne, som Forsyningssekretariatet hvert år fastsætter, til de omkring 330 kommunalt- eller privatejede drikke- og spildevandsselskaber omfattet af vandsektorloven. Prislofterne sætter en øvre grænse for, hvor meget selskaberne må opkræve til at dække omkostninger til drift, investeringer og en række øvrige omkostninger, fx til klimatilpasning, miljø- og servicemål, afgifter, skatter m.v. Forsyningssekretariatet har fastlagt prislofter siden 2011. KFST har vurderet at der i 2016 kan spares yderligere 126 millioner kroner på vand. Siden 2011 har danskerne opnået varige besparelser på 1,1 milliarder kroner i følge KFST analyse.

Myndighed
Styrelsen
Regel
vand
Udfald
Rapport
Mødedato

Store prisforskelle på vand i Danmark

Resumé

KFST har udarbejdet en analyse af prisen på drikke- og spildevand. Det fremgår heraf at denne er lavest i Region Hovedstaden og højest i Region Sjælland, men i øvrgt varrierer meget betydeligt afhængig af hvilken kommune de er bosat i. På regionalt plan er de samlede årlige udgifter for en gennemsnitlig familie lavest i Region Hovedstaden med 4.304 kroner og højest i Region Sjælland, hvor det koster 5.943 kroner. Endnu større er forskellene på kommunalt plan. De laveste årlige udgifter finder man i Frederiksberg Kommune, hvor en gennemsnitlig familie betaler 3.222 kroner, mens en sidestillet familie betaler 9.756 kroner om året for drikkevand og afledning af spildevand i Ærø Kommune. Udgifterne for drikkevand og afledning af spildevand er steget med henholdsvis 2,4 procent og 8,9 procent i perioden 2011 til 2014. Der er ikke modregnet eventuelle stigninger i afgifter i samme periode. Forskellen i priser kan indikere, at nogle vandforsyninger er mere effektive end andre. Analysen nævner samtidig andre årsager til forskellene i danske husstandes udgifter til vand. Det kan blandt andet dække over forskelle i de enkelte vandforsyningers investeringer i vedligeholdelse, forberedelse til klimaforandringer og den generelle indsats for at sikre kvaliteten af drikke­ og spildevand. Forsyningssekretariatet, der er en del af Konkurrence­ og Forbrugerstyrelsen, indsamler hvert år data fra de største danske vandforsyninger.

Mødedato

To aftaler mellem Kemira Danmark og DLG er opsagt

Resumé

Styrelsen meddelte Kemira Danmark, at man ikke længere fandt anledning til at behandle anmeldelser af 2 aftaler, da aftalerne var opsagt til udløb 31. januar 2001. Styrelsen foretog sig ikke en materiel vurdering af aftalerne. Aftalerne blev anmeldt inden den 1. juli 1998 og var derfor omfattet af konkurrencelovens § 27. Styrelsen har derfor ikke foretaget sig yderligere i sagen.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
sag lukket
Mødedato

Det nordiske girobank-samarbejde (Nordpay)

Resumé

Sagen vedrørte det nordiske girobank-samarbejde (Nordpay). Dette er imidlertid blevet ophævet. Konkurrencestyrelsen lukkede herefter sagen om selskabernes anmeldelse af aftalen med anmodning om en erklæring efter konkurrencelovens § 9, subsidiært § 8. Aftalen var omfattet af overgangsreglerne i konkurrencelovens § 27, stk. 4.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
anmeldelse trukket tilbage
Mødedato

Ophørt samarbejde mellem Topdanmark, BG Bank og BG Pension

Resumé

Topdanmark meddelte konkurrencestyrelsen, at samarbejdsaftalen imellem Topdanmark, BG Bank og BG Pension om salg af pensioner var bortfaldet ved Danicas (Danske Banks) køb af BG Pension i februar 2001. Aftalen var anmeldt til styrelsen med anmodning om en ikke-indgrebserklæring i medfør af konkurrencelovens § 9, subsidiært en individuel fritagelse efter lovens § 8, stk. 1, og var omfattet af overgangsbestemmelsen i § 27, stk. 4. Styrelsen fandt, at der ikke var anledning til at behandle anmeldelsen yderligere.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
sag lukket
Mødedato

Aftale mellem (før) Kløver Mælk nu Arla Foods og Dansk Supermarked er ophørt

Resumé

Styrelsen meddelte Arla Foods, at de ikke længere fandt anledning til at behandle Kløver Mælks aftale med Dansk Supermarked. Dette var grundet, at den oprindelige aftale ikke længere var gældende, og da den var omfattet af overgangsbestemmelserne i konkurrencelovens § 27, stk. 4, fandt styrelsen ikke, at der herefter var anledning til at foretage sig yderligere.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
sag lukket
Mødedato

Aftale mellem Arla Foods og Tholstrup Cheese Holding

Resumé

Sagen vedrørte en aftale mellem Arla Foods og Tholstrup Cheese Holding. Styrelsen meddelte Arla Foods, at man ikke længere fandt anledning til at behandle anmeldelse af en aftale, da aftalen var opsagt til udløb den 31. december 2003. Styrelsen foretog ikke en materiel vurdering af aftalerne. Efter at Arla opsagde aftalen og samtidigt gav afkald på Tholstrup Cheeses købsforpligtelse, fandt Styrelsen ikke anledning til at behandle anmeldelsen yderligere, jf. at aftalen var omfattet af konkurrencelovens § 27, stk. 4.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
sag lukket
Mødedato

Mejeriforeningens aftale om eksport af feta er ophævet

Resumé

Styrelsen meddelte i sagen Mejeriforeningen, at styrelsen ikke længere fandt anledning til at foretage yderligere i anledning af foreningens anmeldelse af aftale om eksport af feta til Iran. Mejeriforeningen oplyste, at aftalen var ophævet. Aftalen var omfattet af overgangsbestemmelserne i konkurrencelovens § 27, stk. 4. Dette var grundet, at aftalen var indgået før 1. januar 1998 og anmeldt inden den 1. juli 1998.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 27
Udfald
sag lukket