Sorter

Mødedato

Velfungerende marked for de fleste offentlige indkøb

Resumé

Rapporten ”Status for offentlig konkurrence”, som Konkurrence- og For-brugerstyrelsen står bag, viser, at flere offentlige indkøbere bruger fleksible og innovationsfremmende udbudsformer. Rapporten viser en stigning fra 11 pct. i 2015 til 20 procent i 2018. De fleksible udbudsformer styrker kvaliteten i udbuddene gennem udvidede muligheder for dialog mellem ordre- og tilbudsgivere og øger konkurrencen om offentlige indkøb ved at lette adgangen for små- og mellemstore virksomheder. Det giver en mere effektiv udnyttelse af de offentlige midler. Status for offentlig konkurrence 2019 viser også, at konkurrenceudsættelsen af offentlige opgaver har ligget stabilt på ca. 26 pct. siden udbudslovens vedtagelse. Desuden er andelen af offentlige udbud, der kun modtager meget få tilbud, faldet. Og små virksomheder med under 50 ansatte vandt i 2018 knap 46 procent af alle danske EU-udbud, hvilket er en lille stigning siden året før. Det offentlige indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for cirka 370 milliarder kroner. Udbudsloven sætter rammen for en stor del af de offentlige indkøb. Udbudsloven er ved at blive evalueret, og evalueringen ventes at være afsluttet i foråret 2020.

Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Betalingsrapport 2018 - Regler og udvikling på betalingsmarkedet

Resumé

Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har udstedt over 20 påbud til forretninger, der har opkrævet gebyrer på betalingskort i strid med loven. Samtidig har styrelsen gennemført en række initiativer og afgørelser, der alle har til formål at gøre markedet for betalinger i Danmark mere velfungerende. Det fremgår af "Betalingsrapport 2018", som netop er offentliggjort

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførte aktiviteter i 2017 inden for betalingstjenester

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2017 haft fokus på at sikre forbrugerne valgfrihed, når de betaler med deres Visa/Dankort og håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. Udover at have truffet afgørelse forbindelse med omkostningerne ved Dankortet og udarbejdet en vejledning om de nye gebyrregler, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkret arbejdet på at sikre forbrugerne frit valg af betalingsløsning, når de betaler med deres Visa/Dankort. Derudover har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fokuseret på at håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. De gebyrer udgør indløserens (forretningens udbyder) provisionsbetaling til banker ved brug af betalingskort.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Nye tider på markedet for betalingsløsninger

Resumé

Fra den 9. juni 2016 kan både butikker og forbrugere forvente at vælge mellem en række nye betalingsmuligheder som følge af nye EU-regler. Forbrugerne kan fremover selv vælge, hvilket betalingsvaremærke (fx Dankort eller Visa), de vil benytte, når de betaler med betalingskort, der indeholder flere betalingsløsninger. Det følger af EUforordningens artikel 8 (EU 2015/751). Hverken bank, kortordninger (fx Dankortets ejer, Nets) eller forretning må forudbestemme, hvilken del af et cobadget betalingskort, der skal anvendes, når en forbruger benytter det. Et cobadget betalingskort er et kort med flere betalingsmuligheder. Forretninger må som udgangspunkt fortsat installere en såkaldt defaultmekanisme, der i udgangspunktet vælger ét betalingsvaremærke på et kort, der indeholder flere løsninger. Men Forbrugeren skal i alle tilfælde kunne vælge det ønskede betalingsvaremærke på kortet, som butikken samtidig modtager. En indløser (fx Nets) skal samtidig oplyse individuelle priser for de forskellige betalingskort, herunder interbankgebyrer. På denne måde vil en forretning lettere kunne se, hvilke kort, der er dyre at modtage, og hvilke kort der er billige at modtage.

Mødedato

Omkostningsundersøgelse af Dankortet gennemført

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en undersøgelse af omkostningerne ved driften af dankortsystemet. Undersøgelsen er en del af styrelsens tilsyn med en bekendtgørelse, der regulerer hvad fysiske forretninger skal betale til Nets for at modtage Dankort. Ifølge styrelsens undersøgelse udgjorde omkostningerne 489 mio. kr. i 2014. Dette er 126 mio. kr. lavere end omkostningerne i 2012, hvor omkostningerne udgjorde 615 mio. kr. Faldet skyldes, at Nets og bankerne har indrapporteret færre omkostninger, samt  at styrelsen har foretaget en revision af undersøgelsen i forhold til tidligere år.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport