Sorter

Mødedato

Ringkjøbing Landbobank

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har givet Ringkjøbing Landbobank et påbud, som skal sikre, at banken lever op til sin pligt om at give betalingsinstitutter adgang til bankens betalingskontotjenester. Betalingsinstitutters ret til at få adgang til kontotjenester er blandt andet indført, fordi adgangen er nødvendig for deres forretningsmodel, og fordi betalingsinstitutternes tilstedeværelse øger konkurrencen på markedet for betalingstjenester. Det følger dog af betalingslovens § 63, at en bank kan opstille objektive, ikke-diskriminerende og proportionale vilkår for adgangen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vurderet, at visse af Ringkjøbing Landbobanks vilkår for adgangen til bankens betalingskorttjenester ikke var fastsat objektivt, og at banken har administreret visse af vilkårene diskriminerende og u-proportionalt over for betalingsinstituttet. Styrelsen har på baggrund heraf påbudt Ringkjøbing Landbobank at sikre, at vilkårene er objektive, ikke diskriminerende og proportionale.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Påbud
Mødedato

Betalingsrapport 2020

Resumé

Danskerne er fortsat de forbrugere i EU, som oftest betaler med kort, og vi gør det i stigende grad. Samtidig er misbruget ved kortbetalinger meget lavt. Det viser analysen "Betalingsrapport 2020", som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder hvert andet år for erhvervsministeren.

Mødedato

Banks opsigelse af betalingsinstitut var ulovlig

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afgjort, at Arbejdernes Landsbank har overtrådt betalingsloven ved at opsige et konkret betalingsinstitut som kunde. Opsigelsen skete uden varsel og fulgte ikke bankens egne retningslinjer. Stadfæstet af ankenævnet 26/10-2020.

Mødedato

Påbud om bankers vilkår til betalingsinstitutter - Arbejdernes landsbank

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har givet Arbejdernes Landsbank et påbud, som skal sikre, at banken lever op til sin pligt om at give betalingsinstitutter adgang til bankens betalingskontotjenester. Stadfæstet af ankenævnet 26/10-2020.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Påbud
Mødedato

Betalingsrapport 2018 - Regler og udvikling på betalingsmarkedet

Resumé

Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har udstedt over 20 påbud til forretninger, der har opkrævet gebyrer på betalingskort i strid med loven. Samtidig har styrelsen gennemført en række initiativer og afgørelser, der alle har til formål at gøre markedet for betalinger i Danmark mere velfungerende. Det fremgår af "Betalingsrapport 2018", som netop er offentliggjort

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførte aktiviteter i 2017 inden for betalingstjenester

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2017 haft fokus på at sikre forbrugerne valgfrihed, når de betaler med deres Visa/Dankort og håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. Udover at have truffet afgørelse forbindelse med omkostningerne ved Dankortet og udarbejdet en vejledning om de nye gebyrregler, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkret arbejdet på at sikre forbrugerne frit valg af betalingsløsning, når de betaler med deres Visa/Dankort. Derudover har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fokuseret på at håndhæve prislofter over de såkaldte interbankgebyrer. De gebyrer udgør indløserens (forretningens udbyder) provisionsbetaling til banker ved brug af betalingskort.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Nye tider på markedet for betalingsløsninger

Resumé

Fra den 9. juni 2016 kan både butikker og forbrugere forvente at vælge mellem en række nye betalingsmuligheder som følge af nye EU-regler. Forbrugerne kan fremover selv vælge, hvilket betalingsvaremærke (fx Dankort eller Visa), de vil benytte, når de betaler med betalingskort, der indeholder flere betalingsløsninger. Det følger af EUforordningens artikel 8 (EU 2015/751). Hverken bank, kortordninger (fx Dankortets ejer, Nets) eller forretning må forudbestemme, hvilken del af et cobadget betalingskort, der skal anvendes, når en forbruger benytter det. Et cobadget betalingskort er et kort med flere betalingsmuligheder. Forretninger må som udgangspunkt fortsat installere en såkaldt defaultmekanisme, der i udgangspunktet vælger ét betalingsvaremærke på et kort, der indeholder flere løsninger. Men Forbrugeren skal i alle tilfælde kunne vælge det ønskede betalingsvaremærke på kortet, som butikken samtidig modtager. En indløser (fx Nets) skal samtidig oplyse individuelle priser for de forskellige betalingskort, herunder interbankgebyrer. På denne måde vil en forretning lettere kunne se, hvilke kort, der er dyre at modtage, og hvilke kort der er billige at modtage.

Mødedato

Danske Bank og Nets har overtrådt betalingstjenesteloven

Resumé

KFST blev i efteråret 2015, som led i dets tilsyn med gebyrreglerne i kapitel 7 i betalingstjenesteloven, opmærksom på en bestemmelse i Danske Banks 'Betingelser for MobilePay til virksomheder', der afskar disse fra at overvælte gebyrer for bestemte betalingsløsninger på forbrugerne. Tilsvarende bestemmeler havde KFST fundet i klausuler anvendt af Nets datterselskab Teller. Dette var opdaget i forbindelse med tilsynet med tilsagn afgivet af Nets. Klausulerne var i strid med betalingstjenesteloven hvorfor KFST udstedte påbud til Dansk Bank og Teller om at indstille denne praksis. Begge selskaber har herefter ændret deres kontrakter.

Mødedato

Omkostningsundersøgelse af Dankortet gennemført

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en undersøgelse af omkostningerne ved driften af dankortsystemet. Undersøgelsen er en del af styrelsens tilsyn med en bekendtgørelse, der regulerer hvad fysiske forretninger skal betale til Nets for at modtage Dankort. Ifølge styrelsens undersøgelse udgjorde omkostningerne 489 mio. kr. i 2014. Dette er 126 mio. kr. lavere end omkostningerne i 2012, hvor omkostningerne udgjorde 615 mio. kr. Faldet skyldes, at Nets og bankerne har indrapporteret færre omkostninger, samt  at styrelsen har foretaget en revision af undersøgelsen i forhold til tidligere år.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Rapport
Mødedato

Påbud om, at der ved overvæltning af gebyrer tages højde for alle rabatter, som Teller A/S eller andre indløsere giver Coop Danmark A/S

Resumé

KFST påbød Coop at nedsætte de gebyrer, der blev opkrævet for betaling med danske og udenlandske kreditkort, i Coop’s butikker. Nærmere bestemt skulle der ske korrektion for de rabatter, som Coop opnået hos Teller A/S og andre, således at kunderne alene betalte den faktiske pris. KFST var i 2013 blevet opmærksom på at detailhandlen modtog forskellige former for mængde rabatter, der ikke ubetinget blev videregivet til kunderne. Coop gjorde under sagen gældende, at de beløb som Coop modtager fra Teller var markedsføringstilskud og ikke rabat samt at det ville være forbundet med stort besvær at skulle tilbagebetale eventuelt for meget opkrævet gebyr efterfølgende. KFST afviste begge synspunkter og bemærkede endvidere at såfremt rabatterne var indrettet på en måde, der gjorde det vanskeligt at beregne den effektive udgift måtte Coop foretage et skøn således at gebyret, der blev overvæltet, ikke oversteg det tilladte.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Betalingkort
Udfald
Problem