Sorter

Mødedato

Telia Telecom A/S (dom)

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde iværksat en kontrolundersøgelse, som gik uden over den på forhånd indhentede retskendelse. Endvidere havde de, ifølge sagsøger, lækket nyheden om kontrolundrsøgelsen til pressen. Telia, som havde været genstand for kontrolundersøgelse forsøgt først at opnå erstatnings efter det straffeprocesuelle regelsæt. Dette blev nægtet ved Østre Landsrets dom af 19 FEB 2004 da der ikke var tale om et straffeprocesuelt skridt. Herefter blev sagen forfulgt som et civiltretligt søgsmål direkte mod Konkurrencestyrelsen. Højesteret fandt dog ikke anlendning til at kritisere den iværksatte kontrolundersøgelse. Hverken efter Konkurrencelovens §18 eller Grundlovens § 71. Ej heller fandtes det godtgjort, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde lækket fortrolige informationer til pressen.

Mødedato

Andelskassen J.A.K mod Konkurrencerådet

Resumé

Andelskassen J.A.K, havde klaget til KFST over nogle uspecificeret forhold. Styrelsen havde dog avist at behandle disse jf. konkurrencelovens § 14 (nu § 15, stk 1), hvilket JAK havde indbragt for ankenævnet. Ankenævnet afviste sagen, idet dette ikke havde kompetence til at efterprøve beslutninger om at afvise klager.

Myndighed
Ankenævn
Regel
kl § 15
Udfald
afvist
Mødedato

Trioplast Nyborg A/S (kendelse fra Højesteret)

Resumé

EU-Kommissionen havde igangsat en kontrolundersøgelse hos virksomheden Trioplast Nyborg A/S, idet der var mistanbke om dennes deltagelse i en ulovlig kartelaftale. Trioplast Nyborg A/S gjorde overfor byretten, der havde afsagt kendelse om at tillade kontrolundersøgelsen, gældende at denne ikke havde udøvet et selvstændigt skøn over nødvendigheden og rimeligheden af undersøgelsen. Endvidere burde Trioplast A/S indrømmet en sigtedes retsstilling, herunder retten til ikke at udtale sig. Trioplast Nyborg A/S kærede derfor kendelsen til landsretten, der dog ikke fandt anledning til at kritistere byretten. Herefter blev sagen indbragt for Højesteret. Højesteret udtalte bl.a., at det i forbindelse med den kompetente nationale retsprøvelse i det væsentlige kræves, at retten forvisser sig om, at der foreligger tilstrækkeligt tungtvejende indicier til at begrunde en mistanke om, at den pågældende virksomhed har overtrådt konkurrencereglerne. Endvidere fandt Højesteret jvf. flere EU domme, at en virksomhed ikke kan undslå sig fra at give rent faktiske oplysninger, også selvom disse vil kunne anvendes som bevis for en overtrædelse. Derimod kan en virksomhed ikke tvinges til at afgive tilståelse om deltagelse i retsstridige handlinger. Højesteret fandt derfor ikke grundlag for at kritisere den afvejning byretten havde foretaget mellem kommissionens beføjelser og retten til ikke at bidrage til selvinkriminering. Da der i øvrigt ikke var påberåbt konkrete omstændigheder, som kunne give anledning til at sætte spørgsmål ved byrettens kendelse stadfæstede Højesteret landsrettens kendelse.

Myndighed
Dom
Regel
kl § 18
Udfald
Frikendt
Mødedato

Klage over KMD og Told & Skat

Resumé

Sagen tog sit udgangspunkt i en klage fra virksomheden KPS. KPS havde udviklet en tjeneste til et KMD produkt, således at kommunerne kunne udskrive blanketter med grafik m.v. Dette kunne det underliggende KMD produkt ikke. Med produktet fra KPS var det alligevel muligt for de enkelte kommuner at udskrive skattekort til borgerne ved ændring i forskudsskatten. For at dette system kunne fungere, var det imidlertid nødvendigt, at datastrømmen fra KMD indeholdt et kald (kommandoer) til KPS’s produkt. Disse kald blev af KMD indarbejdet og vedligeholdt i den software, der udgør forskudsregistreringssystemet, men i efteråret 1999 ændrede KMD programmet efter ønske fra Told & Skat. Ved ændringen har Told & Skat valgt en printerløsning, så kommunerne kan udskrive blanketter fra programmet, uden at det er nødvendigt at benytte produktet fra KPS. Da Told & Skat ikke længere havde brug for faciliteten, ønsker de ikke betale KMD for at indføje disse koder. KMD havde dog tilbudt KPS, at indføje koderne, mod betaling. KPS klaget herefter til KFST, der dog ikke mente der forelå nogen konkurrencebegrænsning.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
sag lukket
Mødedato

Sociale rabatter på kollektiv persontransport

Resumé

Fjernbusforeningen Danske Ekspresbusser klagede over, at staten misbrugte sin dominerende stilling på markedet for persontransport, ved ikke at give fjernbustrafikken adgang til særlige rabatter (de såkaldte "sociale rabatter") til bestemte grupper af tog- og buspassagerer. Det var Konkurrencestyrelsens opfattelse, at undladelse af at yde kompensation for sociale rabatter til busoperatører, der udførte fri kørsel, ikke var i strid med konkurrencelovgivningen. Styrelsen fandt således ikke anledning til at foretage sig yderligere i sagen, hvorfor denne blev afsluttet jf. konkurrencelovens § 14, stk. 1.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
sag lukket
Mødedato

Klage over Danmarks Meteorologiske Institut

Resumé

Vejr2 A/S fremsendte i sagen en klage over Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Ifølge klagen handlede DMI ved sine aktiviteter i strid med konkurrencelovens §§ 11 og 11 a. Klager påpegede, at DMI misbrugte sin dominerende stilling til at fastsætte urimelige lave priser, der ikke var båret af økonomiske hensyn (såkaldt predatory pricing), i forbindelse med to konkrete tilbud om levering af vejrtjenester og meteorologiske informationer til henholdsvis TV2 Østjylland og Politiken. Det var styrelsens vurdering, at dette ikke var tilfældet.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
intet problem
Mødedato

Tilskud til Dantaxi

Resumé

Sagen vedrørte tilskud til Dantaxi. Konkurrencestyrelsen har ud fra de indhentede oplysninger hos Dantaxi og selskabsregistret haft udtalt, at A/S Kooperativ Invests indskud i Dantaxi ikke var i strid med reglerne i konkurrenceloven.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
intet problem
Mødedato

Betænkning 1297/1995 – Konkurrencelovgivningen i Danmark

Resumé

Betænkning 1297/1995 – ”konkurrencelovgivningen i Danmark” dannede grundlag for den i 1997 vedtagne konkurrencelov, dvs. den første moderne EU-konforme konkurrencelov i Danmark. Betænkningen beskriver de grundlæggende elementer i konkurrencelovgivningen, og synes navnlig i de tidligere år at være anvendt forholdsvis mekanisk.

Myndighed
Betænkning
Regel
Betænkning
Udfald
Betænkning