Sorter

Mødedato

Velfungerende marked for de fleste offentlige indkøb

Resumé

Rapporten ”Status for offentlig konkurrence”, som Konkurrence- og For-brugerstyrelsen står bag, viser, at flere offentlige indkøbere bruger fleksible og innovationsfremmende udbudsformer. Rapporten viser en stigning fra 11 pct. i 2015 til 20 procent i 2018. De fleksible udbudsformer styrker kvaliteten i udbuddene gennem udvidede muligheder for dialog mellem ordre- og tilbudsgivere og øger konkurrencen om offentlige indkøb ved at lette adgangen for små- og mellemstore virksomheder. Det giver en mere effektiv udnyttelse af de offentlige midler. Status for offentlig konkurrence 2019 viser også, at konkurrenceudsættelsen af offentlige opgaver har ligget stabilt på ca. 26 pct. siden udbudslovens vedtagelse. Desuden er andelen af offentlige udbud, der kun modtager meget få tilbud, faldet. Og små virksomheder med under 50 ansatte vandt i 2018 knap 46 procent af alle danske EU-udbud, hvilket er en lille stigning siden året før. Det offentlige indkøber hvert år varer og tjenesteydelser for cirka 370 milliarder kroner. Udbudsloven sætter rammen for en stor del af de offentlige indkøb. Udbudsloven er ved at blive evalueret, og evalueringen ventes at være afsluttet i foråret 2020.

Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Ophævelse af kædegruppefritagelsen

Resumé

I 2004 fremsatte de frivillige kæder ønske om at få ændret reglerne for kædesamarbejde. Begrundelsen var, at de gældende regler var for uklare og lagde for stramme bånd på de frivillige kæders handlefrihed, hvilket svækkede deres mulighed for at klare sig i konkurrencen med kapitalkæderne. Der blev således udarbejdet et udkast til ”bekendtgørelsen om ophævelse af bekendtgørelse om gruppefritagelse for horisontale aftaler m.v. om kædesamarbejde i detailhandelen”. Bekendtgørelsen forventedes på daværende tidspunkt at træde i kraft den 1. juli 2005. Ifølge konkurrencelovens § 10, stk. 1, skulle Konkurrencerådet høres, inden ministeren fastsatte nye regler om gruppefritagelse. Desuden ville de relevante organisationer blive hørt.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 10
Udfald
Ophævet