Sorter

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021, som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8, stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer, ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Myndighed
Justicia
Regel
Analyse
Udfald
Analyse
Mødedato

Vertical restraints: roundtable discussion and business survey

Resumé

The Competition and Markets Authority (CMA) commissioned Accent and Oxera to undertake a qualitative survey to explore businesses’ incentives to use vertical restraints and the impact of the internet on these incentives. Prior to the business survey the CMA organised a roundtable discussion with legal advisers, economic consultants and representatives of business organisations to discuss the same research questions.

Mødedato

Sønderborg Kommune vs. Sønderborg Fjernvame og Gråsten Varme A/S

Resumé

Sønderborg Kommune havde vederlagsfrit stillet garantier til rådighed for nogle lokale fjernvarme selskaber. I første omgang gratis, men efterfølgende ønskede kommunen en provision herfor. Overfor landsretten gjorde kommunen gældende, at det ville være udtryk for ulovlig statsstøtte ikke at opkræve provisionen. Kommunen havde derfor ret og pligt til at opkræve garantiprovision for at bringe forholdet i overensstemmelse med loven. Landsretten tiltrådte dette og frifandt kommunen for ensidigt at have haft indført provisionsgaranti efter afgivelsen af lånegarantierne.

Myndighed
Dom
Regel
kl § 11a
Udfald
Problem
Mødedato

Er du opmærksom på, om din kommune yder ulovlig støtte?

Resumé

KFST havde sendt et brev til landets kommuner, hvor KFST på baggrund af to nyere konkrete afgørelser (se nedenfor), henledte opmærksomheden på, at kommunal støtte til folkeoplysning kan konflikte med kl § 11 a. Såfremt en kommune fx stiller lokaler vederlagsfrit til rådighed for en forening, jf. folkeoplysningsloven, skal både kommunen og foreningen være opmærksomme på, at denne indirekte støtte ikke virker konkurrenceforvridende. Det kan fx være tilfældet, hvis foreningen også driver café fra lokalerne på kommercielle vilkår, og denne cafe ikke betaler en forpagtningsafgift svarende til markedslejen. Derved kan caféen tilbyde mad til lavere priser end konkurrenterne, da den grundet støtten har færre faste omkostninger, hvorved konkurrencen forvrides. KFST havde påpeget dette den 19. juni 2015 og 2. juli 2015 overfor henholdsvis en forening og en sportshal, der modtog støtte efter folkeoplysningsloven. I den første sag bestod den mulige støtte i, at en ejendom blev stillet vederlagsfrit til rådighed for en forening og en restaurant, som drev virksomhed i foreningslokalerne. I denne sag blev kommunen selv opmærksom på, at der var tale om mulig konkurrenceforvridende støtte og ophævede på denne baggrund brugsretsaftalen vedrørende den del af ejendommen, hvor restauranten var beliggende. Ejendommen udlejes i dag på markedsvilkår til glæde for konkurrencen og kommunen. I den anden sag bestod den mulige støtte i, at caféen beliggende i hallen ikke var bortforpagtet og dermed ikke betalte en forpagtningsafgift samtidig med, at caféen tilbød private arrangementer i konkurrence med private aktører i området. De to afgørelser var vedlagt brevet i anonymiseret tilstand.

Mødedato

Vejledning om uddeling af støtte til folkeoplysende foreninger

Resumé

KFST udsendte en vejledning til kommunerne om uddeling af støtte til folkeoplysende foreninger, som har krav på støtte efter folkeoplysningsloven. Vejledningen tog udgangspunkt i danse- og fitnessforeningerne. Til støtte for vejledningen fik styrelsen udarbejdet en undersøgelse om omfanget og effekterne af den offentlige støtte af Copenhagen Economics. Styrelsen lagde i sin vejledning vægt på, at kommunerne skulle være opmærksomme på, at støtten ikke blev så høj, at private virksomheder enten valgte at trække sig fra markedet eller ikke forsøgte at trænge ind på markedet, da udbuddet af aktiviteter samlet set ville falde. Særligt yderområderne ville være disponerede for denne effekt.

Mødedato

Indskærpelse om konkurrenceforvridende støtte i form af kommunal garantistillelse

Resumé

På baggrund af en henvendelse fra Statsforvaltningen blev Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gjort bekendt med, at en kommune havde indestået for en garanti på et aktieopkøb ved lån for en forening. Statsforvaltningen var kommet frem til, at denne adfærd var i strid med lovgivningen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt, at dette kunne udgøre ulovlig statstøtte i strid med KL § 11 a, men valgte efter omstændighederne, herunder at forholdet var afsluttet, ikke at forfølge sagen yderligere.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 11a
Udfald
Problem
Mødedato

Vejledende udtalelse om kommunal lånegaranti

Resumé

På baggrund af en henvendelse på vegne af Statsforvaltningen Hovedstaden besvarede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen et spørgsmål vedrørende en kommunal lånegaranti, der skulle ydes i forbindelse med udbygningen af Nivå-Karlebo-Kokkedal Hallen. Styrelsen kunne ikke udelukke, at en kommunal lånegaranti, der gives til andelsselskabet NKK-Hallen amba, ville være i strid med Konkurrencelovens § 11 a. Styrelsen henviste desuden til, at den rette resortmyndighed var statsstøttesekretariatet under Erhvers- og Vækstministeriet.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 11a
Udfald
Vejledning
Mødedato

Indskærpelse til Bygge- og Boligforeningen af 1938 vedrørende konkurrenceforvridende støtte fra Hjørring Kommune.

Resumé

Efter en henvendelse vedrørende en mulig ulovlig anvendelse af et offentlig tilskud indskærpede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overfor Bygge- og Boligforeningen af 1938, at såfremt tilskuddet fra Hjørring Kommune gik til inddækning af et underskud ved cafédrift, ville dette være i strid med KL § 11 a. Det var på daværende tidspunkt ikke afklaret, om dette var tilfældet, hvorfor styrelsen ikke ville foretage sig yderligere.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 11a
Udfald
Problem
Mødedato

Vejledende udtalelse om opstilling af el-ladestationer

Resumé

På baggrund af en henvendelse fra Aabenraa kommune vedrørende opstilling af el-ladestationer, udtalte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at udlejning af arealerne skulle ske til markedspris, medmindre andet fulgte af offentlig regulering. Styrelsen var ikke bekendt med en offentlig regulering, der gav kommunerne mulighed for at give tilladelse til gratis opstilling af el-ladestationer på offentlige vejarealer, men en sådan afgørelse skulle træffes af den pågældende resortminister.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 11a
Udfald
Vejledning
Mødedato

IRMA's jordlejekontrakt i Værløse Bymidte

Resumé

Konkurrencerådet fandt, at Furesø Kommune (tidligere Værløse Kommune) havde givet konkurrenceforvridende offentlig støtte i form af for lav (reelt ingen) huslejeopkrævning af en Irma-dagligvarebutik. Da aftalen var indgået inden bestemmelsen om konkurrenceforvridende offentlig støtte blev indført, havde rådet ikke mulighed for at kræve ophævelse af aftalen eller tilbagebetaling af den ulovlige offentlige støtte.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 11a
Udfald
Problem