Sorter

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021 som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8 stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Myndighed
Justicia
Regel
Analyse
Udfald
Analyse
Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Ny viden om SMV’ers rammevilkår ved udbud

Resumé

Som et led i debatten om konsortiedannelse i konkurrencen om offentlige opgaver, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet analysen ”Konsortier og udbud – kortlægning af ordregiveres valg af egnetheds- og udvælgelseskriterier”. Analysen giver viden om, i hvilken grad offentlige ordregivere lægger vægt på virksomhedernes omsætning og størrelse, når de sender opgaver i udbud. På den måde udgør analysen et faktuelt grundlag i debaĥen om de udfordringer, virksomheder oplever i forbindelse med konsortiedannelser ved offentlige udbud. Analysen, viser blandt andet, at i: a) 66 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om referencer som egnethedskriterium, b) 28 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om omsætning som egnethedskriterium, c) 77 pct. af de begrænsede udbud lægger ordregiver vægt på referencer som udvælgelseskriterium , samt d) 19 pct. af ordregiverne lægger vægt på omsætning som et kriterium i forbindelse med udvælgelsen af de virksomheder, der skal byde på opgaven. Endelig anvendes e) omsætning som udvælgelseskriterium i samme omfang, når der er tale om udbud af rammeaftaler som i andre udbud.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Vertical restraints: roundtable discussion and business survey

Resumé

The Competition and Markets Authority (CMA) commissioned Accent and Oxera to undertake a qualitative survey to explore businesses’ incentives to use vertical restraints and the impact of the internet on these incentives. Prior to the business survey the CMA organised a roundtable discussion with legal advisers, economic consultants and representative of business organisations to discuss the same research questions.

Mødedato

Samlet indsats skal bidrage til bedre udbud

Resumé

I forbindelse med ikrafttrædelsen af ny udbudslov gik KFST sammen med en række organisationer mhp. at udarbejde vejledning om bedre og billigere offentlige indkøb. En vejledningsindsats målrettet offentlige indkøbere og private virksomheder. Dette omfattede bl.a. oprettelsen af en hjemmeside www.bedreudbud.dk, hvor offentlige ordregivere og virksomheder kan stille spørgsmål til KFST eksperter og finde eksempler og film om brug af loven. Endvidere vil der løbende blive lagt vejledninger ud om de konkrete muligheder i loven. Derudover var det intentionen at udgive udbudsloven i en forkortet og mere letlæselig version samtidig med at eksperter fra KFST ville rejse rundt i landet og holde møder med offentlige myndigheder og lokale virksomheder for at svare på spørgsmål om udbudsloven. Endelig blev der oprettet et nyhedsbrev, som der kunne tegnes abbonement på via hjemmesiden.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Ophævelse af kædegruppefritagelsen

Resumé

I 2004 fremsatte de frivillige kæder ønske om at få ændret reglerne for kædesamarbejde. Begrundelsen var, at de gældende regler var for uklare og lagde for stramme bånd på de frivillige kæders handlefrihed, hvilket svækkede deres mulighed for at klare sig i konkurrencen med kapitalkæderne. Der blev således udarbejdet et udkast til ”bekendtgørelsen om ophævelse af bekendtgørelse om gruppefritagelse for horisontale aftaler m.v. om kædesamarbejde i detailhandelen”. Bekendtgørelsen forventedes på daværende tidspunkt at træde i kraft den 1. juli 2005. Ifølge konkurrencelovens § 10, stk. 1, skulle Konkurrencerådet høres, inden ministeren fastsatte nye regler om gruppefritagelse. Desuden ville de relevante organisationer blive hørt.

Myndighed
Rådet
Regel
kl § 10
Udfald
Ophævet
Mødedato

Andelskassen J.A.K mod Konkurrencerådet

Resumé

Andelskassen J.A.K, havde klaget til KFST over nogle uspecificeret forhold. Styrelsen havde dog avist at behandle disse jf. konkurrencelovens § 14 (nu § 15, stk 1), hvilket JAK havde indbragt for ankenævnet. Ankenævnet afviste sagen, idet dette ikke havde kompetence til at efterprøve beslutninger om at afvise klager.

Myndighed
Ankenævn
Regel
kl § 15
Udfald
afvist
Mødedato

Klage over KMD og Told & Skat

Resumé

Sagen tog sit udgangspunkt i en klage fra virksomheden KPS. KPS havde udviklet en tjeneste til et KMD produkt, således at kommunerne kunne udskrive blanketter med grafik m.v. Dette kunne det underliggende KMD produkt ikke. Med produktet fra KPS var det alligevel muligt for de enkelte kommuner at udskrive skattekort til borgerne ved ændring i forskudsskatten. For at dette system kunne fungere, var det imidlertid nødvendigt, at datastrømmen fra KMD indeholdt et kald (kommandoer) til KPS’s produkt. Disse kald blev af KMD indarbejdet og vedligeholdt i den software, der udgør forskudsregistreringssystemet, men i efteråret 1999 ændrede KMD programmet efter ønske fra Told & Skat. Ved ændringen har Told & Skat valgt en printerløsning, så kommunerne kan udskrive blanketter fra programmet, uden at det er nødvendigt at benytte produktet fra KPS. Da Told & Skat ikke længere havde brug for faciliteten, ønsker de ikke betale KMD for at indføje disse koder. KMD havde dog tilbudt KPS, at indføje koderne, mod betaling. KPS klaget herefter til KFST, der dog ikke mente der forelå nogen konkurrencebegrænsning.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
sag lukket
Mødedato

Sociale rabatter på kollektiv persontransport

Resumé

Fjernbusforeningen Danske Ekspresbusser klagede over, at staten misbrugte sin dominerende stilling på markedet for persontransport, ved ikke at give fjernbustrafikken adgang til særlige rabatter (de såkaldte "sociale rabatter") til bestemte grupper af tog- og buspassagerer. Det var Konkurrencestyrelsens opfattelse, at undladelse af at yde kompensation for sociale rabatter til busoperatører, der udførte fri kørsel, ikke var i strid med konkurrencelovgivningen. Styrelsen fandt således ikke anledning til at foretage sig yderligere i sagen, hvorfor denne blev afsluttet jf. konkurrencelovens § 14, stk. 1.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
sag lukket
Mødedato

Klage over Danmarks Meteorologiske Institut

Resumé

Vejr2 A/S fremsendte i sagen en klage over Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Ifølge klagen handlede DMI ved sine aktiviteter i strid med konkurrencelovens §§ 11 og 11 a. Klager påpegede, at DMI misbrugte sin dominerende stilling til at fastsætte urimelige lave priser, der ikke var båret af økonomiske hensyn (såkaldt predatory pricing), i forbindelse med to konkrete tilbud om levering af vejrtjenester og meteorologiske informationer til henholdsvis TV2 Østjylland og Politiken. Det var styrelsens vurdering, at dette ikke var tilfældet.

Myndighed
Rådet
Regel
kl §§ 11/11a
Udfald
intet problem