Sorter

Mødedato

Processer i konkurrencesager III (2022)

Resumé

Vejledningen vedrører processer i konkurrencesager og hvordan KFST behandler sager efter konkurrencelovens § 6 og § 11, artikel 101 og 102 og konkurrencelovens § 11 a. Vejledningen giver information om hvordan der klages til KFST. Derudover giver vejledningen information om, hvilke sagsbehandlingsskridt, der typisk vil være i en konkurrencesag, hvis en virksomhed bliver inddraget i en sådan, og hvilke muligheder der kan være for at få sagen afsluttet hurtigere. Vejledningen beskriver processen i en konkurrencesag fra start til slut – lige fra den indledende screening af en sag til indhentning af oplysninger, analyse, høring af parterne og forelæggelse for Konkurrencerådet. Vejledningen er endvidere en opdatering af Processer i konkurrencesager I fra 2018.

Mødedato

Vejledning om straflempelse (2022)

Resumé

Leniencyprogrammet giver mulighed for at få sanktionen nedsat eller helt at slippe for bøder og/eller fængselsstraf for at have deltaget i et kartel. For virksomheder hedder ordningen bødelempelse, og for fysiske personer kaldes det sanktionslempelse (sanktionslempelse omfatter både fængsels- og bødestraf). Samlet kaldes ordningen for leniency. I vejledningen om leniency kan virksomheder og fysiske personer finde oplysninger om muligheden for at enten helt at slippe for bøder og/eller fængselsstraf eller få sanktionen nedsat, hvis man har deltaget i et kartel. I vejledningen findes bl.a. oplysning om ansøgningsprocessen og de krav, som stilles for at få leniency.

Mødedato

Vejledning om kontrolundersøgelser I (2022)

Resumé

Formålet med en kontrolundersøgelse er, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indsamler oplysninger, som sætter styrelsen i stand til at undersøge, om en virksomhed har overtrådt konkurrencereglerne. Virksomheder, som kontrolundersøges, kan i vejledningen om kontrolundersøgelser bl.a. finde oplysning om den praktiske gennemførelse af en kontrolundersøgelse, om virksomhedens rettigheder og pligter samt om styrelsens datasikring af elektronisk materiale og efterfølgende søgninger heri. Der findes også oplysninger om muligheden for kontrolundersøgelse i private hjem i vejledningen.

Mødedato

Vejledning om oplysningspligt og beskyttelse mod selv-inkriminering i konkurrencesager

Resumé

I sager efter konkurrenceloven har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at kræve oplysninger af virksomheder og af fysiske personer, når det er nødvendigt (sagligt og proportionalt) for at oplyse en sag. Styrelsen kan dog ikke forlange oplysninger af en virksomhed eller af en fysisk person, hvis det er i strid med reglerne om selvinkriminering. I sager efter konkurrenceloven gælder der som følge af implementeringen af det såkaldte ECN+-direktiv (EU 2019/1) to forskellige selvinkrimineringsprincipper: Et for virksomheder, som følger af EU-praksis, og et for fysiske personer, som følger af retssikkerhedsloven. Den nye vejledning beskriver de to principper. Det vil sige, hvornår virksomheder og fysiske personer kan og ikke kan forpligtes til at svare på spørgsmål m.v., samt hvilke muligheder de har for at klage. Vejledningen beskriver også, hvordan hensynet til en virksomheds ansatte, som kan risikere en efterfølgende straf for medvirken til virksomhedens overtrædelse, vil blive varetaget, hvis virksomheden bliver pålagt en oplysningspligt. Vejledningen er godkendt af Konkurrencerådet efter høring af relevante interessenter. Virksomheders og fysiske personers rettigheder og pligter i forbindelse med gennemførelsen af en kontrolundersøgelse er beskrevet i en særskilt vejledning, som pt. er under opdatering.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Vejledning
Udfald
Vejledning
Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021, som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8, stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer, ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Mødedato

Vejledning om samarbejde i frivillige kæder

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort sin nye vejledning om, hvordan frivillige kædesamarbejder vurderes i forhold til konkurrenceloven. Vejledningen er godkendt af Konkurrencerådet og erstatter "Vejledning til frivillige kæder" fra august 2005

Myndighed
Styrelsen
Regel
Vejledning
Udfald
Vejledning
Mødedato

Velfungerende markeder 46 -Prisalgoritmer - og deres betydning for konkurrencen

Resumé

Artiklen beskriver anvendelsen af prisalgoritmer i danske virksomheder. Prisalgoritmer kan være et effektivt værktøj for virksomheder til at fastsætte priser, men algoritmerne giver også anledning til bekymringer om fx koordineret adfærd og prisaftaler, der kan svække konkurrencen og skade forbrugerne. Artiklen er en del af bredere afdækning af den digitale økonomi, som er et prioriteret område i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analysearbejde.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Vejledning
Udfald
Vejledning
Mødedato

Velfungerende markeder 42 - Påvirker effektiviseringskrav kvaliteten af drikkevandet?

Resumé

Prislofter og effektiviseringskrav, som leder til lavere vandpriser, har ikke ført til mindre forsyningssikkerhed i drikkevandselskaberne målt ved andelen af mikrobiologiske overskridelser i vandprøver – måske snarere tværtimod. Det er hovedkonklusionen i dette arbejdspapir.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Vejledning
Udfald
Vejledning