Sorter

Mødedato

Konkurrencelovens Tvangsindgreb

Resumé

Tænketanken Justicia har gennemført en analyse af konkurrencelovens tvangsindgreb mhp. 1) at belyse de retssikkerhedsmæssige udfordringer, der knytter sig til den omfattende ændring af konkurrenceloven, som trådte i kraft den 4. marts 2021 som led i implementeringen af EU-direktiv 2019/1 i dansk ret, samt 2) at analysere, om de nye konkurrenceregler i nødvendigt omfang inddrager hensynet til retssikkerheden for de virksomheder og personer, som underkastes konkurrencelovens tvangsindgreb. Lovændringen har medført meget vidtgående ændringer i den måde, overholdelse af konkurrencelovens regler håndhæves og kontrolleres på, hvilket overordnet set udvider myndighedernes beføjelser og rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. Analysen indeholder derfor adskillige anbefalinger til forbedringer af såvel regler som praksis på de områder, hvor Justitia ikke finder, at retssikkerheden for de involverede tilgodeses i tilstrækkelig høj grad. De væsentlige udvidelser af konkurrencemyndighedernes beføjelser til at kontrollere og forfølge overtrædelser af konkurrenceloven, som fulgte med lovændringen, stiller nye og øgede krav til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens faglige kompetencer og grundighed og domstolenes prøvelse af styrelsens beslutninger om kontrolundersøgelser. I analysen gennemgås derfor de krav, der ifølge danske retsregler og EMD’s retspraksis vedr. EMRK artikel 8 stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om kontrolundersøgelse, domstolsprøvelsen heraf og indholdet af den retskendelse, som tillader kontrolundersøgelsen. Herefter gennemgås forskellige eksempler på beslutninger og kendelser, som ifølge Justitias vurdering kun i meget ringe omfang lever op til de nævnte krav. Analysen indeholder på denne baggrund en anbefaling om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretager en gennemgang af praksis i forbindelse med beslutninger om kontrolundersøgelser og undersøger, i hvilket omfang beslutningerne lever op til de krav, der stilles. Analysen indeholder ligeledes anbefalinger til, hvilke elementer både styrelsens beslutning om kontrolundersøgelse og den efterfølgende retskendelse bør indeholde for fuldt ud at være i overensstemmelse med de krav, der kan udledes af danske retsregler og EMD’s praksis vedrørende EMRK artikel 8. Analysen indeholder desuden anbefalinger til, hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sikrer, at den oplysningspligt, der pålægges virksomheder og fysiske personer ikke går videre end lovgivning og retspraksis tillader, men også hvordan virksomheder og fysiske personer bedst sikrer, at grænserne for deres oplysningspligt respekteres. Analysen indeholder også anbefalinger til retssikkerhedsmæssige forbedringer af reglerne om kære af kendelser om kontrolundersøgelser og afgørelser om selvinkriminering og legal professional privilege, da reglerne medfører en række problemer, der tilsyneladende ikke er blevet overvejet ved ændringen af konkurrenceloven.

Myndighed
Justicia
Regel
Analyse
Udfald
Analyse
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen øger fokus på digitale platforme

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etablerer "Center for Digitale Platforme", som skal styrke håndhævelsen af konkurrencereglerne over for digitale platforme. Samtidig skal centeret udarbejde analyser af platformenes adfærd for blandt andet at afdække, hvordan de påvirker konkurrencen, vækstvilkårene for mindre virksomheder og forbrugerne.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Transaktionsomkostninger ved offentlige udbud

Resumé

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet analysen Transaktionsomkostninger ved EU-udbud. Ordregiveres transaktionsomkostninger ved offentlige udbud udgør 1,4 procent af den samlede kontraktsum, og det tilsvarende tal for vindende tilbudsgivere er 0,5 procent. Det viser analysen ”Transaktionsomkostninger ved EU-udbud”. Analysen omfatter EU-udbud, som er afsluttet i perioden januar til maj 2018, og den undersøger transaktionsomkostningerne ved udbud frem til kontraktindgåelse.

Mødedato

Styrket samarbejde om konkurrencesager i Norden

Resumé

Danmark har nu tiltrådt en ny nordisk aftale om samarbejde mellem konkurrencemyndigheder. Formålet med aftalen er at styrke samarbejdet om efterforskning af konkurrencesager. Aftalen giver de nordiske konkurrencemyndigheder mulighed for at indhente oplysninger og udføre kontrolundersøgelser for hinanden. Hidtil har det kun været muligt, hvis det andet nordiske land var medlem af EU, og sagen havde samhandelspåvirkning. Også konkurrencemyndighederne i Sverige og Finland har tiltrådt aftalen. Aftalen afløser en tidligere aftale mellem Danmark, Sverige, Norge og Island om udveksling af fortrolige oplysninger. Denne aftale er fortsat gældende med Norge og Island, som endnu ikke har tiltrådt den nye aftale. Efterfølgende har alle lande tiltrådt aftalen (AUG 2020).

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens prioriteringer inden for betalingskort

Resumé

På baggrund af en gennemført konsultation over mulige indsatsområder inden for betalingskort, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu fastlagt hvilke områder, som styrelsen prioriterer i 2017.

Mødedato

Nye vilkår for lotterispil imødekommer konkurrencebetænkeligheder

Resumé

Spillemyndigheden har udstedt en fornyet tilladelse til Danske Lotteri Spil, som har monopol og er datterselskab af Danske Spil. Den fornyede tilladelse imødekommer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konkurrencemæssige betænkeligheder i forhold til de regler, Danske Lotteri Spil tidligere var underlagt.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

KFST strategi frem til 2020

Resumé

Den nye strategi "Stærk faglighed - tydelig effekt" skulle danne ramme om og retning for KFSTs arbejde frem til 2020. Fokus lå på at opnå vækst og høj forbrugervelfærd. Indsatsområderne var: effektiv og moderne udvikling, styrket politiudvikling samt høj faglighed.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Vandsektoren skal effektivisere for 231 millioner kroner i 2017

Resumé

Årlige effektiviseringskrav til vandsektoren betyder, at danskerne i 2017 betaler 231 millioner kroner mindre for vand, end de ellers ville have gjort. Effektiviseringskrav siden 2011 har samlet set givet besparelser på 1,3 milliarder kroner årligt fra 2017 og frem. Forsyningssekretariatet har fastsat de økonomiske rammer for landets 332 største vandselskaber i 2017. Her stilles der krav om effektivisering af vandselskaberne, som samlet set fører til, at danskerne i 2017 kan spare 231 millioner kroner på vand og spildevand.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse
Mødedato

Ny viden om SMV’ers rammevilkår ved udbud

Resumé

Som et led i debatten om konsortiedannelse i konkurrencen om offentlige opgaver, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet analysen ”Konsortier og udbud – kortlægning af ordregiveres valg af egnetheds- og udvælgelseskriterier”. Analysen giver viden om, i hvilken grad offentlige ordregivere lægger vægt på virksomhedernes omsætning og størrelse, når de sender opgaver i udbud. På den måde udgør analysen et faktuelt grundlag i debaĥen om de udfordringer, virksomheder oplever i forbindelse med konsortiedannelser ved offentlige udbud. Analysen, viser blandt andet, at i: a) 66 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om referencer som egnethedskriterium, b) 28 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om omsætning som egnethedskriterium, c) 77 pct. af de begrænsede udbud lægger ordregiver vægt på referencer som udvælgelseskriterium , samt d) 19 pct. af ordregiverne lægger vægt på omsætning som et kriterium i forbindelse med udvælgelsen af de virksomheder, der skal byde på opgaven. Endelig anvendes e) omsætning som udvælgelseskriterium i samme omfang, når der er tale om udbud af rammeaftaler som i andre udbud.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Ny organisation i Konkurrence- Forbrugerstyrelsen

Resumé

KFST har med effekt fra 1/1-2017 gennemført en organisationsændring. Ændringen omfatter at oprettelsen af ForbrugerpoliskCenter, som m skal varetage arbejdet med at udvikle Danmarks forbrugerpolilik. Det omfatter bl.a. lovforberedende arbejde, internationale forbruger opgaver, arbejdet med adfærdsøkonomi, samt arbejdet under ForbrugerEuropa. KFST opretter også en ny fusionsehed, specialiseret i at gennemføre større fusionssager. Endelig skifter JuridiskSekretariat navn til KonkurrencejuridiskCenter, der samtidig får tilført flere ressourcer. Som konsekvens af disse ændringer nedlægges Center for Innovation og Center for policy og lovforberedende arbejde.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Pressemeddelse
Udfald
Pressemeddelse