Sorter

Mødedato

Ny viden om SMV’ers rammevilkår ved udbud

Resumé

Som et led i debatten om konsortiedannelse i konkurrencen om offentlige opgaver, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet analysen ”Konsortier og udbud – kortlægning af ordregiveres valg af egnetheds- og udvælgelseskriterier”. Analysen giver viden om, i hvilken grad offentlige ordregivere lægger vægt på virksomhedernes omsætning og størrelse, når de sender opgaver i udbud. På den måde udgør analysen et faktuelt grundlag i debaĥen om de udfordringer, virksomheder oplever i forbindelse med konsortiedannelser ved offentlige udbud. Analysen, viser blandt andet, at i: a) 66 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om referencer som egnethedskriterium, b) 28 pct. af de begrænsede udbud sĕller ordregiver krav om omsætning som egnethedskriterium, c) 77 pct. af de begrænsede udbud lægger ordregiver vægt på referencer som udvælgelseskriterium , samt d) 19 pct. af ordregiverne lægger vægt på omsætning som et kriterium i forbindelse med udvælgelsen af de virksomheder, der skal byde på opgaven. Endelig anvendes e) omsætning som udvælgelseskriterium i samme omfang, når der er tale om udbud af rammeaftaler som i andre udbud.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Offentlige aktiviteter på kommercielle markeder

Resumé

Den daværende Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen ønskede en analyse af offentlige myndigheders aktiviteter på kommercielle markeder, herunder en vurdering af eventuelle konkurrenceforvridninger. Analysen forelå klar i maj 2016 og påpeget på udvalgte områder en række problemer, herunder konkurrencemæssige fordele knyttet til det offentlige ejerskab. Det kan fx være i form af lempeligere skatteregler eller favorable finansieringsmuligheder. Desuden kan krydssubsidiering fra en offentlig opgave til en kommerciel ydelse betyde, at prisen ikke dækker omkostningerne ved at producere ydelsen. Forhold, der skaber en konkurrenceforvridning, og ekskludering af potentielt mere effektive private aktører, med et tilknyttet samfundsøkonomisk tab. En række offentlige aktiviteter kan siges at være i konkurrence med eksisterende eller potentielle private udbydere. I analysen fokuseres primært på 1) Indtægtsdækket virksomhed (IDV), som kan udføres af statslige institutioner med hjemmel i finansloven og af statsfinansierede, selvejende institutioner med hjemmel i anden lov, og 2) Kommunal erhvervsvirksomhed med hjemmel i skreven lov eller de såkaldte kommunalfuldmagtsregler. Det er vanskeligt at opgøre det samlede omfang af disse aktiviteter, men rapporten opgør de statslige aktørers indtægtsdækket virksomhed til omkring 2,4 mia. kr. årligt. Disse aktiviteter finder overvejende sted på kommercielle markeder og primært inden for områderne videnservice og uddannelse. Der findes ikke tilsvarende kommunal opgørelser, og reelt synes kommunerne ikke at have noget overblik. Analysen fokuserer på tre områder: 1) Prissætningen af IDV og kommunal erhvervsvirksomhed, 2) Håndhævelsen af reglerne om IDV og kommunal erhvervsvirksomhed og 3) Adgangen til at udføre IDV og kommunal erhvervsvirksomhed. I forhold til prissætning påpeges det at de danske regler ikke på alle områder lever op til OECD’s anbefalinger. Fx korrigeres der ikke konsekvent for de fordele, som kan være et resultat af offentligt ejerskab. Fx er danske myndigheder o.l. ikke forpligtet til at indregne en kommerciel fortjeneste i prisen på deres kommercielle ydelser. Analysen finder samtidig, at der er store forskelle på, hvor stor fortjeneste de statslige aktører i praksis indregner, når de fastlægger deres priser. Konkurrencerådet anbefaler, at de danske regler, der skal sikre mod konkurrenceforvridning, præciseres, og særligt at der udarbejdes bindende regler, som implementerer OECD’s anbefalinger på området, og som sikrer, at priserne i højere grad fastsættes efter såkaldt konkurrenceneutrale principper. Derudover anbefales et mere klart håndhævelsessystemn, idet det i dag forudsætter et (kompliceret) samarbejde mellem forskellige myndigheder, herunder Statsforvaltningen, ressortministerier og KFST. Klagesystemet opfattes som uigennemskueligt og ineffektivt, hvilket i sig selv medfører at virksomheder undlader at klaeg. Desuden anbefales at konkurrencemyndighedens markedsvurdering, herunder vurdering af prissætningen, er bindende for den relevante myndighed, når det er relevant for at tage stilling til aktivitetens legalitet. Konkurrencerådet anbefaler også at der nedsættes et udvalg, som opstiller klarere kriterier for, hvilke aktiviteter statslige aktører skal have adgang til at udføre som indtægtsdækket virksomhed.

Mødedato

Vertical restraints: roundtable discussion and business survey

Resumé

The Competition and Markets Authority (CMA) commissioned Accent and Oxera to undertake a qualitative survey to explore businesses’ incentives to use vertical restraints and the impact of the internet on these incentives. Prior to the business survey the CMA organised a roundtable discussion with legal advisers, economic consultants and representatives of business organisations to discuss the same research questions.

Mødedato

Samlet indsats skal bidrage til bedre udbud

Resumé

I forbindelse med ikrafttrædelsen af ny udbudslov gik KFST sammen med en række organisationer mhp. at udarbejde vejledning om bedre og billigere offentlige indkøb. En vejledningsindsats målrettet offentlige indkøbere og private virksomheder. Dette omfattede bl.a. oprettelsen af en hjemmeside www.bedreudbud.dk, hvor offentlige ordregivere og virksomheder kan stille spørgsmål til KFST eksperter og finde eksempler og film om brug af loven. Endvidere vil der løbende blive lagt vejledninger ud om de konkrete muligheder i loven. Derudover var det intentionen at udgive udbudsloven i en forkortet og mere letlæselig version samtidig med at eksperter fra KFST ville rejse rundt i landet og holde møder med offentlige myndigheder og lokale virksomheder for at svare på spørgsmål om udbudsloven. Endelig blev der oprettet et nyhedsbrev, som der kunne tegnes abbonement på via hjemmesiden.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Udbud
Udfald
Vejledning
Mødedato

Klage over Roskilde Kommunes opkrævning af særbidrag

Resumé

Stryhns Leverpostej A/S har fremsendt en klage over Roskilde Kommunes opkrævning af særbidrag på særligt forurenet spildevand. Det anføres, at opkrævningen medfører en forskelsbehandling, idet ikke alle kommuner opkræver særbidrag. Som sagen ligger oplyst er den uensartede behandling af virksomheder i forskellige kommuner en direkte følge af forskelle i spildevandets sammensætning og det offentlige spildevandsanlæg. Kommunen handler inden for rammerne af den gældende of-fentlige regulering og kommunens beslutning om at pålægge særbidraget er nødvendigt for at kom-munen kan opnå fuldomkostningsdækning i overensstemmelse med lov om betalingsregler for spil-devandsanlæg mv. På denne baggrund finder Konkurrencestyrelsen ikke anledning til at foretage videre i sagen.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
KL gælder ikke
Mødedato

Klage over stadskonduktørens eneret til at attestere oplysninger i forbindelse med tinglysning af første skøde på ejerlejligheder i Københavns kommune

Resumé

Konkurrencestyrelsen meddelte Landinspektørkontoret Ib Erik Nielsen & Per Christian Nielsen A/S, at styrelsen ikke havde kompetence til at gribe ind over for over stadskonduktørens eneret til at attestere oplysninger i forbindelse med tinglysning af første skøde på ejerlejligheder i Københavns kommune, da dette fulgte af offentlig regulering, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2.

Mødedato

Anmeldelse af koncession for Renholdningsselskabet af 1898

Resumé

R98 anmeldte den 30. juni 1998 selskabets koncession med de to kommuner (Københavns- og Frederiksbergs Kommune) og anmodede om en ikke-indgrebserklæring, subsidiært en fritagelse i medfør af konkurrencelovens § 8. Kommunerne afgav dog samtidig en erklæring i medfør af lovens § 2, stk. 4, om at aftalen var undtaget fra lovens forbudsbestemmelser, jf. § 2, stk. 2. Styrelsen har den 27. juni 2001 meddelt Københavns og Frederiksberg Kommuner samt R98, at styrelsen indstillet behandlingen af henvendelsen indtil den verserende sag var afklaret. Kommunerne havde tilkendegivet, at § 2, stk. 5 henvendelsen kunne øve indflydelse på retssagen, som vedrørte de to kommuners ordning for indsamling af renovation.

Mødedato

Klage over cafeteria på Haderslev Kaserne

Resumé

Konkurrencestyrelsen meddelte en hotelejer i Haderslev, at styrelsen ikke ville gå videre med en klage over, at Haderslev Kasernes cafeteria driver aktiviteter i strid med konkurrencelovens regler, idet Forsvarets Etablissementer ikke måtte tilbyde faciliteter og salg af forplejning til private eller offentlige myndigheder uden for Forsvarsministeriets område.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
Problem
Mødedato

Madudbringningsordning i Sydals Kommune

Resumé

Konkurrencestyrelsen afviste at rette henvendelse i medfør af konkurrencelovens § 2, stk. 5 til Socialministeriet i anledning af at Sydals Kommune ikke indregnede moms i prisen for deres madudbringsordning. De udgifter, som kommunen havde i forbindelse med køb af varer og tjenesteydelser til madordningen, kunne i henhold til bekendtgørelse om den kommunale og amtskommunale momsudligningsordning blive refunderet.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
sag lukket
Mødedato

Klage over ølmoderationsordningen

Resumé

Styrelsen afviste at behandle klage over ølmoderationsordningen. Moderationsordningen indebar, at mindre bryggerier med en produktion på under 200.000 hl pr. år kan modtage afgiftslettelse for øl fremstillet med et ethanolindhold på over 2,8 pct. vol. eller derover. Bryggerier etableret efter 1940 kunne derimod ikke modtage afgiftslettelsen. Ølmoderationsordningen var dog fastsat i henhold til en bekendtgørelse med hjemmel i lovgivning. Uanset konkurrenceforvridningen kunne konkurrencemyndigheden ikke gribe ind jvf. kl. § 2. Eneste instrument var at rette henvendelse til ministeriet jf. konkurrencelovens § 2, stk. 5, hvilket allerede var sket.

Myndighed
Rådet
Regel
off. reg.
Udfald
KL § 2