Tulip Foods Company (herefter ”TFC”) havde anmodet KFST om at revurdere markedsafgrænsningen fra Danish Crown/SteffHoulberg-fusionen (2002). Her blev et særligt marked for dansk mærkevarepålæg identificeret, og Tulip blev anset for dominerende heri. Baggrunden for afgrænsningen af dette marked var bl.a., at forbrugerne havde en præference for pålæg produceret i Danmark af danske råvarer. Tulip fandt dog, at forholdene på markedet havde ændret sig væsentligt siden 2002, bl.a. således at forbrugerne ikke længere har klare præferencer for dansk kød i bestemte mærkevarer for pålæg. Markedet var derfor større end Danmark. KFST anerkendte, at de tilsendte oplysninger samt øvrige informationer indikerede, at forholdene på markedet havde ændret sig. Styrelsen var dog af ressourcemæssige årsager uvillige til at revurdere markedet for madvarepålæg af danske råvare og afviste anmodningen.
Mødedato: 21-06-2006
Tulip Food Compagny
Resumé
Myndigheder
Styrelsen
Regler
kl § 11
Udfald
sag lukket
Opfølgninger
Nej
Litra
§ 11
Skadesteorier
Ikke relevant
Brancher
Pålæg
Samhandeler
Ikke angivet
Metoder
Ikke angivet
Produktmarkeder
Mærkevarepålæg