Mødedato: 27-02-2019

Royal Unibrews køb af Cult

Resumé

Sagen vedrører Royal Unibrew A/S’ erhvervelse af enekontrol over Bev.Con ApS. Ved fusionen erhverver Royal Unibrew 100 pct. af ejerandelene i Bev.Con ApS, der ejer 100 pct. af aktierne i Cult A/S. Den anmeldte fusion medfører således et kontrolskifte og udgør en fusion. Royal Unibrew er et aktieselskab og moderselskabet i Royal Unibrew-koncernen. Royal Unibrew producerer, markedsfører, sælger og distribuerer drikkevarer inden for øl, malt-, læske- og energidrikke samt cider og alkoholiske drikke tilsat smag. Sidstnævnte drikke kaldes også for ”Alkopops” eller ”Ready-To-Drink” (herefter benævnt ”RTD”). Bev.Con ApS ejer rettighederne til brands og logoerne ”CULT”, ”Modjo”, ”Shaker” og ”Mokaï”, mens Bev.Con ApS’ helejede datterselskab, Cult A/S, står for salg og distribution af drikkevarerne under de nævnte brands. CULT sælger, markedsfører og distribuerer RTD, cider samt energidrikke. CULT får produceret sine drikkevarer i udlandet af en underleverandør. Styrelsen vurderede slutteligt, at fusionen ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt på on-trade- og off-trade-markederne for produktion, distribution og salg af RTD og cider i Danmark samt on-trade- og off-trade-markeder for produktion, distribution og salg af energidrikke i Danmark. Fusionen skal derfor godkendes.

Myndigheder

Rådet

Regler

Fusion

Udfald

Godkendt

Opfølgninger

Nej

Skadesteorier

Ingen

Samhandeler

Ikke relevant