Mødedato: 30-08-2023

REMA 1000 Danmark A/S’ erhvervelse af dele af ALDI Danmark ApS

Resumé

Transaktionen omfattede at Rema 1000 overtog fra ALDI 114 butikker, syv butiksprojekter, tre distributionscentre, fem ejendomme, samt medarbejdere og operationelt inventar. Tranbsaktionen skete som led i ALDI exit fra det danske marked. REMA 1000 er en dagligvarekæde med 363 butikker på tværs af Danmark.

REMA 1000 drives efter en franchisemodel med lokale, selvstændige købmænd. REMA 1000 er en del af Reitan Gruppen, der har Reitan AS som ultimativt moderselskab. Gennem REMA Distribution Danmark A/S, er REMA 1000 desuden aktiv i Danmark inden for engrossalg af dagligvarer. Selskabet leverer varer til REMA 1000 butikker i Danmark, samt til convenience-butikker i Danmark herunder bl.a. 7-eleven og Circle K.

ALDI er en dagligvarekæde der på afgørelsestidspunktet består af 120 åbne butikker, hvoraf de 114 butikker erhverves af REMA 1000, mens de seks resterende butikker planlægges solgt til Salling Group. ALDI er en del af ALDI Nord, som ud over Danmark er repræsenteret i otte lande; Tyskland, Belgien, Frankrig, Luxembourg, Holland, Spanien, Polen og Portugal. ALDI Nord er ultimativt kontrolleret af selskabet ALDI Einkauf GmbH & Co. ALDI åbnede sin første butik i Danmarki 1977. ALDI indkøber dagligvarer direkte fra leverandørerne. Indkøbet sker dels via interne ram- meaftaler indgået af ALDI Nord, men primært via egne aftaler indgået mellem ALDI og leve- randørerne. ALDI foretager ikke engrossalg eller distribution til tredjeparter.

Begge parter er aktive indenfor detailsalg af dagligvarer i Danmark. REMA 1000 er derudover aktiv inden for engrossalg af dagligvarer til egne franchisetagere og eksterne parter. Styrelsen afgrænset derfor tre markeder, omfattende: a) Marked for detailsalg af dagligvarer, der kunne afgrænses nationalt til Danmark og lokalt på baggrund af køretider (10 inutter i bil) samt omfattede fysisk salg i butikker fx supermarkeder, discountbutikker og større supermarkeder/varehuse (ikke omfattende kiosker, servicestationer og specialforretninger eller online-salg). b) Dagligvaregrossistmarkedet i Danmark,der var nationalt samt c) Dagligvareindkøbsmarkedet i Danmark, der tog udgangspunkt i et marked for indkøb af dagligvarer afgrænset til Danmark.

Styrelsen fandt en risiko for begrænsning af markedet for salg af dagligvarer i nogle områder, men dette kunne adresseres via frasalg. Godkendelsen skete derfor på betingelse af frasalg, hvilken kom endelig på plads i november 2023 ved salg til tre butikker til Lidl.