KFST havde igennem en periode haft fokus på bilimportørernes brug af loyalitetsskabende bonussystemer ved forhandlernes køb af reservedele. I forbindelse hermed indførte Fiat Automobiler Danmark A/S pr. 31. december 2002 et nyt bonussystem. Under det hidtidige fik forhandlerne en bonus hvert halve år på baggrund af et individuelt fastsat købsmål. Bonussen ydes i forhold til en progressiv skala, dvs. en højere målopfyldelse giver en større bonus i procent og kroner. Dette system ville blive afløst af en generel rabat på X % hvert kvartal, beregnet af det samlede kvartalskøb af reservedele. I lyset af den begrænsede størrelse, der blev ydet til alle, uafhængigt af den indkøbte mængde, havde KFST ikke indvendinger, jf. konkurrencelovens § 11, stk. 1.
Mødedato: 18-12-2002
Fiat Automobiler Danmark A/S’ bonusssystem
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
kl § 11
Udfald
sag lukket
Opfølgninger
Nej
Litra
§ 11
Skadesteorier
Ekskluderende rabat
Brancher
Bilimport
Samhandeler
Ikke angivet
Metoder
Ikke angivet
Produktmarkeder
Ikke angivet