Sorter

Mødedato

DR mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Resumé

DR havde anmodt om aktindsigt i KFST' dialog med markedsaktører omkring priser på varer i relation til corona-krisen. Styrelsen havde afvist anmodningen om aktindsigt med henvisning til, at DR ikke har en væsentlig, individuel interesse i sagens udfald, jf. forvaltningslovens § 9, stk. 1 samt at offentlighedsloven ikke finder anvendelse i sager efter konkurrenceloven, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 1. Endvidere var der ikke grundlag for at give aktindsigt ud fra princippet om meroffentlighed. DR klagede den 15. september 2020 over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afslag på aktindsigt til ankenævnet. KFST revurderede den 24. september 2020 aktindsigtsanmodningen, men fastholdt sin vurdering og konklusion. Konkurrenceankenævnet stadfæstet afgørelsen.

Myndighed
Ankenævn
Regel
Aktindsigt
Udfald
Afvisning
Mødedato

PFA DK Boliger Lav A/S’ og OK-Fondens oprettelse af det selvstændigt fungerende joint venture OKFPFA P/S

Resumé

Ved transaktionen etableres OKFPFA P/S som et selvstændigt fungerende joint venture mellem PFA DK Boliger Lav A/S og OK-Fonden. PFA DK Boliger Lav A/S og OK-Fonden vil hver opnå fælleskontrol over joint venturet, således at både PFA DK Boliger Lav A/S og OK-Fonden selvstændigt kan afvise initiering af nye projekter i joint venturet. Joint venturets aktivitetsområder bliver investering i samt opførsel og udlejning af ejendomme i Danmark med henblik på friplejehjemsdrift og investering i samt opførsel og udlejning af seniorboliger i Danmark. PFA DK Boliger Lav A/S er en del af PFA-koncernen, der har sine primære aktiviteter inden for liv- og pensionsforsikringer, og som erhverver, opfører og administrerer fast ejendom. PFA DK Boliger Lav A/S har til formål at erhverve, opføre og eje fast ejendom. OK-Fonden er en non-profit erhvervsdrivende fond, der bl.a. driver, administrerer og investerer i boliger primært rettet mod seniorsegmentet. OKFonden driver ét hospice, 11 psykiatriske bo- og behandlingssteder, 2 socialøkonomiske virksomheder og 16 plejecentre i Danmark. Derudover administrerer OK-Fonden 1.300 boliger, blandt andet 480 boliger fordelt på 29 seniorbofællesskaber. KFST godkendte fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Afgørelser
Mødedato

Sydbank A/S’ erhvervelse af Alm. Brand Bank A/S

Resumé

Fusionen indebærer, at Sydbank A/S erhverver 100 pct. af aktierne i Alm. Brand Bank A/S, hvormed Sydbank A/S erhverver enekontrol over Alm. Brand Bank A/S. Sydbank A/S er primært aktiv inden for bankvirksomhed og er aktiv inden for detailbankmarkedet, engrosbankmarkedet og det finansielle bankmarked. Sydbank A/S er endvidere aktiv inden for erhvervsleasing af henholdsvis produktionsudstyr, landbrugsmaskiner, edb-udstyr, entreprenørmateriel, lastbiler samt firma- og varevogne. Sydbank A/S formidler produkter og tjenesteydelser på vegne af en række samarbejdspartnere, primært inden for realkredit, investering, pension og forsikringer.
Alm. Brand Bank A/S er en del af koncernen Alm. Brand A/S. Alm. Brand Bank A/S er aktiv inden for bankvirksomhed på detailbankmarkedet og det finansielle bankmarked. Alm. Brand Bank A/S er endvidere via datterselskabet Alm. Brand Leasing A/S aktiv inden for privat- og erhvervsleasing af motorkøretøjer. Alm. Brand Bank A/S formidler produkter og tjenesteydelser inden for realkredit og investering på vegne af en række samarbejdspartnere, samt pensions- og forsikringsløsninger for Alm. Brand Forsikring A/S og Alm. Brand Liv og Pension A/S. KFST godkendte fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Mødedato

Blue Equitys erhvervelse af enekontrol over Junget

Resumé

Ved transaktionen erhverver Blue Equity II K/S gennem datterselskabet Blue Equity Holding X ApS en kontrollerende andel på [XX] pct. af aktierne i Junget, og opnår dermed enekontrol over Junget. Junget er aktiv inden for totalleverancer af maskiner til bearbejdning af træ, aluminium og plast, samt service af maskinerne. Junget sælger endvidere skærende værktøj til træ-, aluminium, plast- og metalindustrien. Junget har primært aktiviteter i Danmark. SE Blue Equity I K/S og Blue Equity II K/S er to private equity fonde, der er ejet af institutionelle investorer og rådgives af Blue Equity Management A/S. De to fonde investerer i danske virksomheder inden for forskellige forretningsområder og ejer således en række porteføljeselskaber. De to fonde ejer ikke porteføljeselskaber, der har aktiviteter på samme område som Junget. KFST godkendte fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Mødedato

Sparekassen Vendsyssels erhvervelse af enekontrol over Salling Bank A/S

Resumé

Fusionen finder sted ved, at Salling Bank A/S overdrager samtlige aktiviteter, aktiver og passiver til Sparekassen Vendsyssel. Salling Bank A/S ophører som selvstændig juridisk enhed og afnoteres på Nasdaq Copenhagen. Sparekassen Vendsyssel er primært aktiv inden for bankvirksomhed og tilbyder ydelser inden for privat, erhverv og investering. Sparekassen Vendsyssel formidler produkter og tjenesteydelser på vegne af en række samarbejdspartnere, primært inden for realkredit, investering, pension og forsikringer. Sparekassen Vendsyssel er tillige aktiv inden for udlejning af fast ejendom. Sparekassen Vendsyssel har hovedkvarter i Vrå og derudover 36 afdelinger i Nord- og Vestjylland samt 2 i København. Salling Bank A/S er primært aktiv inden for bankvirksomhed og tilbyder ydelser inden for privat, erhverv og investering. Salling Bank A/S formidler produkter og tjenesteydelser på vegne af en række samarbejdspartnere, primært inden for realkredit, investering, pension og forsikringer. Salling Bank A/S har herudover begrænsede aktiviteter vedrørende udlejning af fast ejendom. Salling Bank A/S har hovedkontor i Skive og derudover 3 øvrige afdelinger i henholdsvis Vinderup, Viborg og Nykøbing Mors. KFST godkendte fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Mødedato

Conscia Danmarks erhvervelse af enekontrol over Credocom

Resumé

Med transaktionen erhverver Conscia Danmark A/S (”Conscia Danmark”) 100 pct. af aktiekapitalen i Credocom A/S (”Credocom”). Conscia Danmark opnår enekontrol over Credocom. Conscia Danmark er ejet af Conscia A/S. Conscia A/S er et porteføljeselskab under Nordic Capital. Conscia A/S har hovedkontor i Danmark og datterselskaber i Tyskland, Norge, Holland, Slovenien og Sverige (samt Conscia Danmark A/S i Danmark). Conscia Danmark er beskæftiget med levering og servicering af IT-infrastruktur inden for netværk, datacenter, sikkerhed, mobility og cloud til både offentlige og private kunder. Credocom er beskæftiget med løsninger til teknisk infrastruktur inden for cybersikkerhed og netværker. Credocom fungerer som systemintegrator, og tilbyder sine kunder at integrere software leveret fra IT-virksomheder. Credocom tilbyder sine kunder kørsel og support af systemerne. Credocoms kunder er både offentlige og private. Credocom er hovedsagelig aktiv i Danmark, men leverer også sine ydelser i udlandet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkendt fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Mødedato

Algeco Holdings B.V.’s erhvervelse af enekontrol over TS Nordics Holding AB

Resumé

Transaktionen omfattede Algeco Holding B.V.'s erhvervelse af enekontrol over TS Nordics Holding AB. Algeco Holdings B.V. gennem et datterselskab, Algeco AB. TS Nordics Holding AB er et svensk selskab, der er aktive inden for salg og udlejning af midlertidige modulære bygninger til offentlige og private kunder såsom kontorer, skoler, sundhedscentre og boliger i Norden. TS Nordics Holding AB er i Danmark aktive gennem selskaberne Temporary Space Nordics ApS og Temporary Space Nordics Pavilions A/S. TS Nordics Holding AB er derudover aktive i Sverige, Norge og Finland. Algeco Holdings B.V. er et nederlandsk selskab, der ligeledes er aktive inden for salg og udlejning af midlertidige modulære bygninger til offent-lige og private kunder. Algeco Holdings B.V. sælger og udlejer modulære bygninger til brug i flere sektorer, herunder byggeri, offentlig administra-tion, uddannelse samt industri. Algeco Holdings B.V. er aktive i Europa og Asien og har haft begrænsede aktiviteter i Danmark. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkendt fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt
Mødedato

Abuse of Dominance in Digital Markets

Resumé

Digital markets pose fundamental challenges for abuse of dominance enforcement. The raport explores these challenges, and set out some strategies that authorities can consider in their casework. On the one hand, digital markets may be more likely to manifest the kind of harm that abuse of dominance laws were designed to prevent. If competition authorities are unable to apply these prohibitions to digital business models, it may lead to questions about the broader relevance of abuse of dominance as a competition enforcement tool. As a result, some have called for more extensive enforcement in this area. On the other hand, the analysis of this harm can be potentially complex, and give rise to the risk of error (resulting in either over- or under-enforcement). Aggressive enforcement that is not founded in economic theories of harm, or which does not address the risk of over-enforcement, may end up harming the consumers it was meant to protect, and undermine support for competition enforcement more generally. To balance these risks, it seems that both (1) an openness to abuse of dominance theories of harm, and (2) great care in selecting which cases to bring, are needed. Different jurisdictions make different assessments of where the balance of under- and over-enforcement risks lies. These assessments cannot be separated from the underlying legislative, historical, and philosophical context of competition law in each jurisdiction. They may also be updated in response to ex-post assessments of past interventions, evidence about trends in market power. However, there are areas of convergence in terms of the need for effects-based analysis in most cases, and the need to avoid action that creates disincentives for innovation. At the same time, there are cases in which alternative competition policy tools could be either more justified, more timely, or more resource-efficient. Going forward, competition authorities seeking to address abuses of dominance in digital markets would benefit from deeper international co-operation, given the international scope of many digital firms. In addition, there remain significant opportunities for the development of new methodologies that help authorities assess the unique circumstances in digital markets, and identify clearer conditions in which harm will emerge

Myndighed
OECD
Mødedato

Nordic Competition Authorities release joint memorandum on digital platforms and the future of European policy

Resumé

As a contribution to the debate on competition enforcement in the digital era and future rules for digital platforms, the Nordic competition authorities are today publishing a joint memorandum setting out the Nordic perspective on issues of competition in digital markets.

Mødedato

Autocentralen-koncernens erhvervelse af Vejle Biler A/S og Ejendomsselskabet Andkærvej 10 ApS

Resumé

Fusionen indebærer, at Auto-Centralen overtager Vejle Biler A/S og Ejendomsselskabet Andkærvej 10 ApS. Autocentralen-koncernen er primært aktiv inden for salg og service af nye og brugte person- og varebiler, salg af reservedele og tilbehør samt drift af værksteder. Autocentralen er autoriseret forhandler og service-partner for bilmærkerne Skoda, Volkswagen, Seat, Hyundai, Honda, Ci-troën og Nissan. Herudover er Autocentralen autoriseret servicepartner for Opel og Audi. Autocentralen-koncernen har i dag forretninger i Kolding, Esbjerg, Haderslev, Vejen, Horsens og Vejle. Autocentralen-koncernen ejer endvidere en række ejendomme, herunder ejendomme, som fungerer som bilhuse for koncernens forretninger, samt en række erhvervslejemål. Vejle Biler A/S’ primære aktiviteter består af salg og service af nye og brugte person- og varebiler, salg af reservedele og tilbehør, samt drift af værksted. Selskabet er autoriseret forhandler og servicepartner for bil-mærkerne Volkswagen og Skoda og driver forretning i Vejle. Ejendoms-selskabet Andkærvej 10 ApS’s eneste aktivitet er udlejning af ejendom-men, hvor Vejle Biler A/S driver forretning. Fusionen var både horisontal og vertikal, men parternes markedsandele var under 15 pct. på alle overlappende markder og under 25 pct. på alle vertikale markeder. KFST godkendte fusionen efter en forenklet sagsbehandling, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 7.

Myndighed
Styrelsen
Regel
Fusion
Udfald
Godkendt