Velfungerende markeder 80 - Samarbejder om bæredygtighed mellem konkurrerende virksomheder
Grøn omstilling vinder frem og påvirker i stadigt stigende grad beslutninger hos forbrugere og virksomheder. Virksomhederne skal samtidig leve op til flere lovfæstede krav om bæredygtighed og rapportering herom, og udsagn om klima, miljø og bæredygtighed fylder i stigende omfang i virksomhedernes markedsføring. Bæredygtighed er på den måde også blevet en vigtig konkurrenceparameter.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet artiklen "Samarbejder om bæredygtighed mellem konkurrerende virksomheder". Med udgangspunkt i nye retningslinjer fra EU-Kommissionen giver artiklen vejledning til virksomheder med henblik på at sikre, at de kan indgå samarbejdsaftaler om bæredygtighed, som er i overensstemmelse med reglerne.
I artiklen gennemgås EU-Kommissionens nye retningslinjer om bæredygtighedsaftaler, praksis fra andre nationale konkurrencemyndigheder samt muligheden for at søge uformel vejledning hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen