Mødedato:
Velfungerende markeder 64 - Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt, hvordan antallet af annoncer og tydeligheden i deres markering påvirker forbrugerne. Analysen peger på, at godt halvdelen af forbrugerne aktivt søger at undgå at klikke på annoncer. Samtidig medfører mindre tydelige annoncemarkeringer, at flere forbrugere klikker på annoncer. Mindre tydelige markeringer medfører således tidstab for forbrugerne og højere annonceudgifter for virksomhederne. Dermed peger analysen på, at stigende antal af annoncer og utydelige annoncemarkeringer fører til omkostninger for forbrugerne
Myndighed:
Styrelsen
Regel:
Analyse
Udfald:
Analyse
Opfølgninger:
Ikke relevant
Litra:
Ikke relevant
Skadesteorier:
Ikke relevant
Samhandeler:
Ikke relevant
Afgørelser:
Velfungerende markeder 64 Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd pa onlinesogemaskiner